Sytuacja katechety jest jednak nieco inna. Jeśli w klasie jest choć jeden uczeń, który nie uczęszcza na lekcje religii, nie może on oficjalnie przeprowadzić w niej katechezy. Co wtedy zrobić? Czy realizować lekcję z danego przedmiotu? Nie zawsze jednak jesteśmy ekspertami w tej dziedzinie. Czy zrobić „wolną lekcję”? Nie byłoby to przecież pedagogiczne.
POLECAMY
Potrzebujesz dodatkowych informacji? Sprawdź artykuł: Młodzież, która odchodzi od Boga
Drugim problemem, przed którym staje nauczyciel na zastępstwie, jest często nieznajomość klasy. Trudno dobrać nam metody do grupy, z którą nigdy nie mieliśmy do czynienia. Nie wiadomo, czy jest ona otwarta i lubi dyskutować, wychodzi z inicjatywą, czy też zamknięta i chciałaby raczej posłuchać świadectwa lub rozwiązać krzyżówkę. Czy istnieją uniwersalne metody, które sprawdzą się praktycznie w każdej klasie?
W tym artykule przedstawię moje pomysły na przeprowadzenie zastępstwa, które wielokrotnie sprawdziły się w praktyce pedagogicznej w szkole ponadpodstawowej. Będą one dotyczyć właśnie takich klas, w których nie wszyscy uczęszczają na religię. Nie będą to przykłady zajęć katechetycznych, ale dotyczących konstruktywnego spędzenia czasu z uczniami i sposobów przekazania im wiedzy z przedmiotu, który w danym momencie miał mieć miejsce.
Pierwszą propozycją, która zawsze się sprawdza, jest włączenie ciekawego filmiku związanego z przedmiotem, który miał się odbyć. Oczywiście musimy mieć akurat w sali projektor i komputer z dostępem do internetu. Jeśli sprawy techniczne nie stanowią przeszkody, możemy włączyć YouTube’a i pokazać klasie, że na tym kanale znajdziemy niesamowicie ciekawe programy skierowane właśnie do młodzieży. Jednym z ni...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!