Gry na katechezie

Nowoczesne metody nauczania Otwarty dostęp

Proszę pani, zagrajmy w jakąś grę – taka prośba często pada z ust moich uczniów. Zauważyłam, że zarówno dzieci młodsze, jak i uczniowie szkół ponadpodstawowych uwielbiają gry. Zabawa, rywalizacja, emocje, integracja, a przy tym możliwość atrakcyjnego pogłębienia lub powtórzenia wiedzy to główne korzyści płynące z zastosowania różnego rodzaju gier podczas katechezy.

Jest wiele profesjonalnych gier, a także i takich, które możemy przygotować sami lub skorzys­tać przy ich tworzeniu z go­­­­­­towych materiałów. Wszystkie z nich stosuję w szkole ponadpodstawowej, ale niektóre z powodzeniem sprawdzą się także w młodszych klasach, a nawet w przedszkolu. Większość można swobodnie upraszczać i dostosowywać do wieku i dojrzałości uczniów.
Bywa, że niektóre grupy szkolne są bardzo liczne i musimy znaleźć takie metody, aby wszystkich zaktywizować. Zdarza się również, że część klasy jest na wycieczce, sporo osób jest chorych lub po prostu tylko kilku uczniów uczęszcza na katechezę. W takich przypadkach sprawdzą się innego rodzaju rozgrywki. Propozycje zostały podzielone na trzy grupy – w zależności od liczby uczniów w klasie. Pierwsza z nich to gry, które sprawdzą się w licznych klasach, następnie propozycje rywalizacji w grupach, które liczą niewiele osób, a na koniec dwie gry, które są idealne w obu sytuacjach.

POLECAMY

Gry dla licznych klas

  1. Gra z ryzykiem w tle

Pierwszą propozycją jest gra, która nie ma ustalonej oficjalnej nazwy. Spotkałam się z określeniem „Blagier”, „Ryzyko”, „Ta fajna gra, w której się obstawia punkty”, ale moi uczniowie nazywają ją często „Va banque”, gdyż można w niej postawić na szalę wszystkie uzyskane przez siebie punkty. Jest niezwykle emocjonująca, dobrze sprawdzi się jako powtórzenie przed sprawdzianem lub jako podsumowanie pewnej partii materiału. Warto także przygotować sobie pytania z ogólnej wiedzy religijnej. Przydają się one na nagłe zastępstwo lub pierwsze lekcje w nowej klasie. Gra integruje i uczy współpracy.
Do przeprowadzenia rozgrywki potrzebne będą przygotowane wcześniej przez nauczyciela pytania, tablica i małe karteczki. Na początku trzeba podzilić uczniów na grupy (maksymalnie cztery) i poprosić, aby usied...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy