Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Metody pracy

1 lutego 2021

NR 7 (Styczeń 2021)

Escape room na lekcji religii – dlaczego nie?

153

Escape room, nazywany inaczej pokojem zagadek, wywodzi się ze świata gier komputerowych, które zaczęły być popularne pod koniec II połowy XX w. w wydaniu rozrywki masowej w sieci.

Gry typu point-and-click, czyli pokaż i kliknij, poprzez wcielenie się w postać danego bohatera, którego kierujemy za pomocą myszki lub popularnego joysticka, przeprowadzamy poprzez kolejne zagadki i poziomy (levels). ohater zwycięża, gdy uzyska dostęp do innych poziomów. A to wszystko dzięki swoim umiejętnościom tzn. uważności, zwinności i... wiedzy. 

POLECAMY

Wśród pionierów tego typu gier był George Lucas, twórca „Gwiezdnych wojen”. Innymi osobami, które odegrały znaczącą rolę w tworzeniu wirtualnych pokojów, zagadek byli bracia Robyn oraz Rand Miller, którzy wydali grę MYST uchodzącą za jedną z pierwszych gier z elementami escape roomu.

Z kolei w 2006 roku kilku informatyków z Doliny Krzemowej postanowiło przenieść fabułę kryminałów Agathy Christie do świata realnego. W 2014 r. dotarła do Polski taka zabawa w formie profesjonalnie przygotowanych stacjonarnych pokoi zagadek. Co ciekawe, uczestnik gier wideo rozgrywał swoją grę na ekranie komputera, a tu mógł być bezpośrednim uczestnikiem gry, angażując się wszystkimi zmysłami. 

Udział w rzeczywistej rozgrywce zakłada współpracę wszystkich uczestników, najczęściej od 2 do 5 osób. W czasie gry uczestnicy działają w emocjach, które wciągają do historii, angażując ich w poszukiwaniu rozwiązań.

Escape room w szkole

Przeniesienie pokoju zagadek ze świata wirtualnego do szkoły jest niewątpliwie ciekawym metodycznym wyzwaniem. Wprowadza element grywalizacji, czyli element gry do zajęć. Metoda zakłada współpracę wśród uczestników, czyli integruje zespół klasowy lub grupę rówieśniczą, angażuje zarówno nauczyciela, który musi wyjść nieco poza znane metody nauczania. Czasem zmiana sposobu uczenia jest wyjściem poza strefę nauczycielskiego komfortu. Zmierzamy w świat katechetycznej przygody.

Słowem, cele dydaktyczne i wychowawcze osiągamy poprzez rozwijanie kreatywności, logicznego myślenia i kooperacji, a to wszystko przy pomocy tylko jednej metody. W tego typu zadaniach kształtujemy również kompetencje 
kluczowe.

Tworzenie pokoju zagadek to pokazanie znanych treści podstawy programowej w nowej, nieznanej, a nawet ekscytującej dla użytkowników odsłonie. To wciągnięcie uczniów i uczennic w przygodę. 

Jeśli chodzi o rodzaje pokoi zagadek, to wyróżniamy

  • stacjonarne, które można wykonać na każdej lekcji w sali lekcyjnej, na terenie szkoły, np. korytarzach, na sali gimnastycznej (oczywiście wszystko odbywa się pod opieką katechety/katechetki),
  • online, czyli wirtualne pokoje zagadek, bardzo popularne w zdalnym i hybrydowym nauczaniu, wykorzystujące aplikacje i narzędzia TIK,
  • linearne, czyli po nitce do kłębka, rozwiązanie jednego zadania prowadzi do kolejnych i tak aż do finału, 
  • stacje, gdzie zadania można rozwiązywać w dowolnej kolejności, choć mogą zawierać takie wskazówki, które będą potrzebne na końcu, aby połączyć je w jedną całość.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby tworzyć mieszane pokoje zagadek, korzystając z dobrodziejstw zróżnicowanych narzędzi i… własnej pomysłowości.

Przed przygotowaniem pokoju zagadki zrób „checklistę”

  • Co chcemy zrobić? To wybór tematu, wokół którego budujemy fabułę. Może to być powtórzenie wiadomości, wprowadzenie w temat, umocnienie tematu.
  • Jak chcemy przygotować pokój zagadek? Wykorzystamy znane narzędzia, tj. aplikacje, gry planszowe, gry on-line, łamigłówki, szyfry, zagadki, kłódki, koperty, plakaty, wstążki itp., czyli materiały, które są dostępne.
  • Gdzie możemy przeprowadzić swoje zagadkowe lekcje? To sala lekcyjna, cała szkoła. Sekretariat, gabinet dyrektora, sala gimnastyczna też mogą być miejscem rozgrywania akcji, także w sieci, w zdalnym nauczaniu. Mamy do czynienia z oswajaniem przestrzeni, gdzie szkoła staje się miejscem zabawy, a nie tylko wymagań. 
  • Kiedy wprowadzać tę metodę i z kim ją tworzyć? Elementy i sam pokój zagadek można wprowadzać na każdym etapie edukacyjnym. O czasie decydujemy sami: podsumowanie rozdziału, międzyprzedmiotowo, noc w szkole, zdalne nauczanie itp. Jest to metoda kooperacyjna. Nauka staje się przygodą, w której towarzyszą nam emocje, a przetwarzane treści są szybciej zapamiętywane. 


Escape room jako metoda poszukiwania nowych i kreatywnych rozwiązań również na lekcji religii

Tworząc pokój zagadek, powinniśmy pamiętać o budowaniu fabuły, napięcia wokół już skonkretyzowanego tematu, np. postaci biblijnej, przypowieści, świętego, wydarzenia z historii Kościoła itp. Rozpisujemy zadania, tworząc z nich zagadki, używając różnych narzędzi, które uatrakcyjnią te zadania, zaangażują grających, będą dla nich wyzwaniem. Powinniśmy także przygotować finał, czyli rozwiązanie wszystkich zadań.

Warto zwrócić uwagę na to, co się dzieje w procesie dojścia do finału. Rozwiązywanie zadań, współpraca to niewątpliwie zaleta tego typu zadań. Chcąc rozwiązać zadania trzeba posiadać wiedzę i umiejętności, czyli to, na czym nam zależy, aby nasi uczniowie i uczennice wynieśli z lekcji. 

Polecane narzędzia do tworzenia pokoju zagadek

Kody QR czyli (Quick Response) jest to kwadratowy odpowiednik kodu kreskowego, jednak ma od niego zdecydowanie więcej zastosowań. Używany jest głównie do oznaczania produktów, akcji reklamowych, wizytówek itp. Można też w nim zapisać dowolny tekst, zapisać odnośnik do strony www. Obok screen do strony https://www.qr-online.pl/, do której nie trzeba się logować, aby stworzyć takie kody. Potrzebne jest jedynie pobranie bezpłatnej aplikacji do ich odczytywania. Poniżej jedna z propozycji aplikacji do odczytywania kodów QR.

Darmowa strona do generowania kodów QR.

Na zrzucie widać miejsce na wpis, a potem można wygenerować kod QR. Kodujemy link, dowolny tekst. Po wpisaniu w lukę kodowanego fragmentu klikamy na GENERUJ. Kod zapisujemy w formie zdjęcia i podajemy naszym uczniom, wplatamy w zadanie.

Zadania można podać także w postaci rebusu, który wygenerujemy na stronie https://www.rebusy.edu.pl/. Wpisujemy frazę, z której chcemy stworzyć rebus i klikamy stwórz. Możemy dobrać słowo i odpowiadający mu obrazek, tak aby rebus był czytelny, a rozwiązująca go osoba wiedziała, co ma zrobić.

Tak wyglądają „zarebusowane” słowa „Pan mój”. Na górze widzimy wyraz bar, czyli b=P, r=n czyli Pan. Rebus zapisujemy jako plik .pdf lub grafikę, czyli .png.

Odwrócone wyrazy, napisane wspak, to niewątpliwie wyzwanie dla rozwiązujących. Pod tym linkiem https://www.flipyourtext.com/ znajduje się narzędzie, dzięki któremu będziemy mogli wygenerować odwrócone zagadki. To kolejna strona, do której nie trzeba się logować i nie wymaga żadnych większych informatycznych umiejętności. Wpisujemy frazę w wyznaczone miejsce, a narzędzie samo generuje napisy wspak.

Warto przy tworzeniu zagadek i zadań do pokoju zagadek wykorzystać szyfr. Ćwiczenie staje się wyzwaniem, jest tajemnicą, którą warto rozszyfrować. Ciekawostką jest także to, że uczniowie chętnie rozwiązują tego typu zadania. Z obserwacji wiem, że są bardzo angażujące. 

Poniżej propozycja witryn, w których możemy zaszyfrować wiadomości, nie trzeba się do nich rejestrować. Narzędzia są anglojęzyczne, ale strony zawsze można przetłumaczyć za pomocą opcji: przetłumacz (dostępne w przeglądarce Chrome).

Pierwsza z witryn to https://crypto.interactive-maths.com/pigpen-cipher.html. Trzeba pamiętać, że nie można wpisywać polskich znaków, bo nie zostaną one zaszyfrowane. Znów wpisujemy frazę w odpowiednie miejsce i szyfrujemy. Aby odgadnąć napis, wystarczy skorzystać z podpowiedzi w postaci zakodowanego alfabetu.

Kolejna propozycja z szyfrowaną aplikacją jest również anglojęzyczna, ale bardzo intuicyjna i zapewnia nam wybór kilku szyfrów (SYMBOLS). Znów wystarczy wpisać frazę w odpowiednie miejsce, kliknąć GENERATE i tworzy się szyfr. Uwaga! Zadanie można skopiować jako zrzut ekranu lub wydrukować bezpośrednio ze strony http://www.theteachersroom.net/secretmessage/secretmessage.html.

Kolejna obcojęzyczna strona https://www.fodey.com/generators/newspaper/snippet.asp, do której na szczęście nie trzeba się rejestrować, pozwala na wygenerowanie fragmentu zadania jako starej gazety. Wpisujemy treści, które chcemy podać w odpowiedni linie i generujemy gazetę, którą potem zapisujemy jako zdjęcie.

A tak wygląda taka gazeta:

Przykładowym wprowadzeniem do lekcji z wykorzystaniem metody escape roomu może być narzędzie, które generuje wiadomość wykorzystującą kolorowe litery o różnym kształcie. Jest to http://www.ransomizer.com/. Strona jest po angielsku i kolejny raz nie trzeba...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy