Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne technologie

31 maja 2021

NR 9 (Maj 2021)

Cyfrowe odpowiedzi na pytania – aplikacje Mentimeter oraz Jamboard na lekcji religii

66

Nasz sposób prowadzenia lekcji powoduje częstokroć, że zadajemy niezliczoną ilość pytań, na które nie zawsze udzielamy odpowiedzi. Istnieje prawdopodobieństwo, że uczeń przyzwyczai się do tego, że nie ma on przestrzeni na samodzielne udzielenie odpowiedzi, przez co mniej chętnie będzie podejmował refleksję nad zagadnieniem. Warto rozbudzać w dziecku dociekliwość, umiejętność obserwacji i wrażliwość na otaczającą ich rzeczywistość oraz odkrywanie ich życia wewnętrznego.

Lekcja religii jest idealną przestrzenią do stawiania pytań, kształcenia umiejętności ich formułowania, a przede wszystkim do poszukiwania na nie odpowiedzi. Każdy człowiek ma potrzeby duchowe, które realizuje w przeróżny sposób. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie narzędzi umożliwiających koordynowanie i zbieranie odpowiedzi m.in. na kluczowe pytania stawiane na zajęciach z dziećmi. Odpowiedzi przedstawiane są w atrakcyjnych i przejrzystych formach. Są to idealne narzędzia, które można wykorzystać podczas nauki zdalnej lub w pracy stacjonarnej. Pytania kluczowe inspirują uczniów do poznania zagadnienia i dają przestrzeń do namysłu. Rozwijają również krytyczne myślenie. Ważne, aby dać uczniowi czas na udzielenie odpowiedzi. Nauczycielom znana jest odpowiedź uczniów: „nie wiem”, która pada niejednokrotnie tuż po zadaniu pytania. Warto wtedy wrócić z informacją: „Poczekaj. Wydaje mi się, że zbyt szybko odpowiedziałeś na to pytanie. Daj sobie czas do namysłu” lub „Rozumiem. Co musiałoby się wydarzyć, abyś mógł odpowiedzieć na to pytanie?”. Przestrzeni odpowiedzi na pytania towarzyszyć może chrześcijańska muzyka medytacyjna (zespół Mocni w Duchu czy też kanał „Pogłębiarka”). 

Przejdźmy do omówienia wybranych narzędzi.

POLECAMY

1. Mentimeter daje możliwość różnych sposobów interakcji z odbiorcą. Począwszy od standardowych pytań wielokrotnego wyboru i pytań otwartych, możesz także tworzyć chmury słów lub grać w quizy ze swoimi odbiorcami. Praca z Mentimeter jest intuicyjna m.in. dzięki przejrzystemu panelowi głównemu. Bezpłatna wersja umożliwia nieograniczoną liczbę odbiorców i prezentacji, które objętościowo mogą zajmować do dwóch slajdów z pytaniami oraz do pięciu slajdów quizu. Jeżeli zdecydujemy się na szerszy dostęp do narzędzi Mentimeter, mamy możliwość skorzystania z promocji przeznaczonych dla osób działających w obszarach edukacji. Strona główna, na którą trafiamy po rejestracji, przedstawia nam następujące zakładki: My presentation, Inspiration oraz Branding & Colors. Językiem strony internetowej jest angielski, jednak przy tworzeniu treści możliwe jest wygenerowanie poleceń oraz części materiału w języku polskim. Zawsze gdy chcemy powrócić na stronę główną, wybieramy opcję My presentation lub klikamy w logo Mentimeter w lewym górnym rogu.
 


Jak stworzyć pierwszą prezentację? 

ETAP I


Na stronie głównej klikamy w przycisk New presentation. W następnych krokach po kolei decydujemy, jaki chcielibyśmy wybrać typ slajdu (Type), następnie jaką ma zawierać treść (Content) i na końcu – w jaki sposób możemy go dostosować (Customize). Na początku omówimy pierwszy krok. Typy slajdów podzielone są na następujące obszary: Popular question types, Quiz Competition, Content slides oraz Advanced questions. Po najechaniu kursorem na wybrany przez siebie typ pokazuje się nam przykład wykorzystania sekcji. Dzięki opcjom zawartym w Popular question otrzymujemy odpowiedzi od odbiorców w czasie rzeczywistym i dzięki prezentacji uczestnicy wiedzą, jak np. zmienia się chmura wyrazów po przesłaniu odpowiedzi przez użytkownika. Typ slajdu Quiz Competition umożliwia odbiorcom rywalizację ze sobą w postaci quizów. Dzięki kolejnej opcji Content slides mamy możliwość pokazania treści, na które nasi odbiorcy mogą reagować i śledzić je na swoich urządzeniach. Przyciski reakcji są ciekawym rozwiązaniem, gdy np. chcemy na coś zagłosować. Ostatni rodzaj slajdu Advanced questions umożliwia m.in. wskazanie obszaru przez użytkownika na zdjęciu poprzez postawienie znacznika. Jeżeli chcemy uniknąć chaosu w naszym panelu głównym, możemy skorzystać z opcji grupowania treści w foldery.
 


ETAP II

Czas na drugi krok, czyli tworzenie treści w wybranym przez nas typie slajdu. Opisując tę zakładkę, posłużymy się przykładem chmury wyrazowej (Word Cloud) z obszaru popularnych typów pytań (Popular question types). Na górze zadajemy pytanie (Your question), przykładem może być „Z czym kojarzy ci się Duch Święty?”. Rozszerzam liczbę udzielonych wpisów przez odbiorcę z trzech do pięciu (Entries per participant). Dodaję fotografię z banku zdjęć do komercyjnego użytku (https://pixabay.com/pl/) – użyłem frazy „Duch Święty” (Image). Jeśli nie chcę nic sugerować uczniom, mogę pominąć część z fotografią. Na koniec włączam również możliwość ponownego głosowania przez uczniów (Let participants submit multiple Times). Na dole podglądu strony mogę zdecydować, czy chcę, aby zdjęcie było wyświetlane również później przy wyświetleniu wyników. Jeżeli nie chcę pokazywać na zakończenie zdjęcia, odznaczam Display image in preview. 
 

 

Tak skonstruowana treść umożliwia już udostępnienie linku uczniom, aby mogli podejść do zadania. Nim jednak to nastąpi, warto zajrzeć jeszcze do trzeciego kroku. Możemy ustalić tam m.in. to, jak graficznie ma wyglądać układ wyników. Na koniec warto wskazać miejsce, w którym można zmienić język wyświetlanych treści. W tym celu należy przejść do zakładki ustawień znajdującej się w prawym górnym rogu.
 


Natomiast tuż obok możliwa jest zmiana motywu strony (Themes). Ja w moim przykładzie zmieniłem motyw z Menti Light na Menti Dark. Tworzenie własnego motywu niestety nie jest dostępne w wersji bezpłatnej Mentimeter. Tak przygotowany slajd gotowy jest do udostępnienia go naszym uczniom. Wystarczy wybrać opcję Share i skopiować link czy też wygenerować QR kod. Używając przycisku Present i udostępniając ekran, możemy pokazywać uczniom w czasie rzeczywistym, jak zmienia się chmura wyrazów.
 

 

2. Jamboard to cyfrowa tablica G Suite, która zapewnia szereg możliwości współpracy zespołom i klasom. Jest to darmowa aplikacja dostępna dla każdego, kto posiada pocztę Gmail. Sprawdza się m.in. w trakcie burzy mózgów lub do zamieszczania przydatnych informacji jak na klasycznej szkolnej tablicy. Podczas zdalnego nauczania wiele szkół korzysta z tego systemu, prowadząc lekcje, łącząc możliwości różnych aplikacji udostępnionych przez Google. 

Praca w Jamboard

ETAP I


Nową tablicę możemy uruchomić na kilka sposobów. Po pierwsze, możemy skorzystać ze skrótów znajdujących się w spisie aplikacji tuż obok naszego awatara na głównej stronie google.com. Drugim rozwiązaniem jest wpisanie w pasku przeglądarki skrótu jam.new. Trzeci sposób to uruchomienie tablicy w trakcie spotk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy