Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne metody nauczania

8 czerwca 2022

NR 15 (Maj 2022)

Wygrać dary...

0 107

Dary, które są nam dane, które powinniśmy pielęgnować i dbać o nie – to oczywiście dary Ducha Świętego. W tym nieco przewrotnym tytule chciałabym zachęcić do pochylenia się nad uroczystością Zesłania Ducha Świętego w konwencji gry – BAAMBOOZLE.

POLECAMY

Temat ten jest dosyć obszernie realizowany przed lub w trakcie przygotowania do sakramentu bierzmowania. Oczywiście wspomina się o nim przede wszystkim przy omawianiu świąt i uroczystości kościelnych, ale mimo wszystko jest to zazwyczaj jedna, góra dwie jednostki lekcyjne. Chciałabym zaproponować aplikację do tworzenia gier dydaktycznych, która pozwoli nam pochylić się nad tym tematem w nieco nietypowy sposób.

Opis narzędzia

Baamboozle jest angielskojęzyczną aplikacją z dostępem do darmowych gier, z których możemy skorzystać – nie logując się. Możemy także stworzyć swoje własne zasoby, ale do tego musimy się już zarejestrować.

Proces zakładania konta jest bardzo prosty. Klikamy w niebieski pasek JOIN FOR FRMIMI (tak właśnie wygląda tłumaczenie strony na język polski), w angielskiej wersji jest to JOIN FOR FREE.


 

W odpowiednie linijki wpisujemy adres mailowy i wprowadzamy hasło, a w kolejnej potwierdzamy je i wymyślamy sobie nazwę użytkownika, czyli nasz „identyfikator”. Po wypełnieniu odpowiednich nazw i haseł klikamy w JOIN FOR FREE i… voilà, jesteśmy na naszym koncie, gdzie mamy już swoje gry lub stworzymy nowe.





Kolejne wejście do aplikacji wymaga już tylko logowania.

A co w samej grze?

Można skorzystać z gotowych zasobów, które są dostępne dla wszystkich. Wyszukujemy temat, który nas interesuje, i oglądamy propozycję, którą znaleźliśmy.

Wrzucam w wyszukiwarkę nazwę tematu. Niestety – nie ma nic o darach Ducha Świętego, więc jest pole do popisu. Klikam na propozycje z wyszukiwarki…



 

Jak widać na screenie – taki ma wygląd wyszukana gra – link zapisany w kodzie qr: 
 


Po zalogowaniu natomiast możemy wyszukać w panelu gry zagadnienie związane z omawianą tematyką katechezy.
 




Cóż – jak widać – nie ma zbyt dużo zasobów, które można by było wykorzystać na lekcjach religii. Mam nadzieję, że dzięki instrukcji w tym artykule stworzycie je Państwo i podzielicie się nimi ze społecznością katechetów. 

Pamiętajmy jednak, że zawsze podajemy autorów danej gry, np. przez podanie linku.

Co zrobić z grą, którą znaleźliśmy? Możemy kliknąć następujące kafelki.

PLAY oznacza granie. W wersji dla niezalogowanych i podstawowej wersji możemy skorzystać z gry, która dzieli użytkowników na zespoły.


 

Po kliknięciu pojawia się następujący panel z informacjami o sposobach i rodzajach gier. Dla niezalogowanego lub niezarejestrowanego użytkownika dostępna jest tylko jedna wersja. BAAMBOOZLE FREE TO PLAY. 


Gramy w dwóch zespołach, classic z tzw. power ups-ami oznacza to, że w trakcie gry zespół może stracić lub zyskać punkty.




 

Jest przy tym dużo śmiechu i słychać: „WOW! To jest świetne”, czasem pojawia się gniew i hasło: „To jest niesprawiedliwe”. 

Ta zabawa na pewno uczy współpracy w zespole, a nie rywalizacji. Można utrwalić wiadomości lub wprowadzić w temat, który chcemy omawiać. Na przykładzie tej aplikacji, z odpowiednim komentarzem nauczyciela, pokażemy, jak się przegrywa, co – jak wiemy – może być dla niektórych nie lada problemem.

A na końcu – tak cieszą się zwycięzcy (przykład jednego z gifów, które generuje aplikacja):


W wersji dla zarejestrowanych pojawia się panel (na poniższym zdjęciu) z kilkoma dodatkowymi korzyściami. Daje on możliwość grania w 4 drużynach, możemy zagrać w formie classic (wersja trudniejsza) i classic jr (łatwiejsza) lub quizu, w którym nie ma odpowiedzi do wyboru.

Można zaznaczyć także czas na pytanie, punkty, które będą dodawane lub odejmowane – słowem: można „wpakować” kilka niespodzianek i całkiem nieźle się przy tym bawić… wraz z uczniami.

Po kliknięciu środkowego kafelka pojawia się strona z wyświetlonymi numerami, pod którymi kryją się pytania. 



Podświetlona nazwa TEAM 1 oznacza, że w danej chwili ta konkretna grupa odpowiada. Można nazwać swoją drużynę. Klikamy w długopis, który jest w prawym górnym rogu. Nadajemy nazwę zespołu i zatwierdzamy OK.

Po nadaniu nazwy grupie zaznaczmy kursorem numer. Pojawia się pytanie, dajemy uczniom w grupie czas na odpowiedź. Zazwyczaj robię to w ten sposób, że wyznaczam kapitana, który w imieniu grupy daje odpowiedź. Nad pytaniem jest napisana liczba 15 – oznacza ona ilość zdobytych już punktów.

Chcąc sprawdzić odpowiedź, klikamy na słowo CHECK i pojawia się rozwiązanie.

Jeżeli odpowiedź była prawidłowa – naciskamy OK. Pojawia się wówczas panel, na którym brak jest pytania z danym numerem, a jeden z zespołów otrzymał właśnie 15 punktów. Naciskamy na każdy z kafelków – aż do zakończania gry.



Tak wygląd gra, gdy włączymy odmierzanie czasu. Nastawiłam czas odpowiedzi na pytanie na 20 sekund.

Forma quizu ma taki panel (podzieliłam grupę na 3 zespoły). Pamiętamy, że tu nie ma pokazywanych odpowiedzi.

Kolejną możliwością, jaką dają BAAMBOOZLE, jest forma tzw. STUDY – to zadawanie pytań i odpowiadanie na nie w formie „odpytywania”. Klikając lupkę – odkrywamy prawidłową odpowiedź. Punkty pokazywane są w lewym górnym rogu:
Q – pytanie, 
V – prawidłowa odpowiedź, 
X – zła odpowiedź. 
Czy taki sposób grania jest ekscytujący? Odpowiedź pozostawiam Państwu.

Jeszcze inną propozycją jest SLIDESHOW, które jest niczym innym jak pokazywaniem zagadnień za pomocą slajdów. Niestety nie ma tu prezentowanych odpowiedzi, brak jest również (jak w przypadku...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy