Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki katechety

16 lutego 2022

NR 13 (Styczeń 2022)

Wizerunek nauczyciela w sieci

0 187

Postrzeganie zawodu nauczyciela podlega ciągłym zmianom. Nieraz słyszy się, że kiedyś ta profesja cieszyła się dużym poważaniem i oznaczała swego rodzaju prestiż. Obecne czasy, cyfryzacja, powszechność dostępu do Internetu i ogólnie pojęta globalizacja skłania nas do refleksji nad zastanym stanem postrzegania zawodu nauczyciela oraz tym, jak to postrzeganie zmieniać.

W tej polemice mogą pojawiać się pytania dotyczącego tego, czy w ogóle jest konieczne,  aby kreować wizerunek, pewną markę osobistą, czy być może lepiej pozostawić wszystko samemu sobie jako niezależnie żyjący byt. Zanim jednak podejmiemy ten temat, skupmy się na Internecie i jego idei, a także na tym, co możemy w nim odnaleźć i w jaki sposób funkcjonuje. 
Internet jako medium dynamicznie reaguje na nowe trendy. Powstanie tego nośnika zapoczątkowało rewolucję różnych przemian, które kiedyś potrzebowały dłuższego czasu, aby mogły być wdrożone. Dziś jest jednak inaczej. Żyjemy w dwóch rzeczywistościach: w świecie realnym i wirtualnym. Poprzez szybki przepływ informacji jesteśmy w stanie komunikować się i docierać z informacją do każdego człowieka na całym świecie, jeśli tylko obie strony przekazu mają dostęp do Internetu. Dzięki rozwojowi technologii stajemy się użytkownikami nowych nośników. Szybki rozwój możemy dostrzec przede wszystkim w dziedzinie komputeryzacji oraz telefonii komórkowej. Ostatnie lata funkcjonowania społeczeństwa wytworzyły potrzebę ciągłej dostępności człowieka. Rozwój technologiczny XXI wieku daje możliwość dotarcia do narzędzi, które wcześniej można było obsługiwać tylko z poziomu komputerów, a jeszcze wcześniej z poziomu urządzeń, takich jak maszyna do pisania czy aparat analogowy. Przywiązuje się dużą wagę do tworzenia stron internetowych, które są responsywne lub w wersji mobilnej. Wiele nowości pojawia się także w zakresie aplikacji, które w dzisiejszych czasach są w stanie spełniać różnorakie funkcje. Internet stał się rewolucją. Jak pisze Goban-Klas, „wszechobecność środowiska komunikacyjnego i powszechna dostępność rozmaitych mediów komunikowania, pokonujących czas i przestrzeń, jest świeżej daty i bezspornie ma rewolucyjną doniosłość w historii ludzkości”1. Patrząc na współczesny świat, łatwo można odnieść wrażenie, że technologia jest do tego stopnia autonomiczna, że nie podlega już naszej kontroli. Z momentem powstania Internetu i wielu urządzeń została otwarta przestrzeń niemierzalna. Tym samym zmiany technologiczne stały się najważniejszym źródłem przemian społecznych. Nowe urządzenia, wynalazki, systemy zaczęły stanowić rozwiązanie problemów społecznych. Obecnie życie w wielu obszarach nie może w pełni funkcjonować bez ingerencji technologii. 
„W Internecie mamy do czynienia z wielojęzycznością, która jest typowa dla współczesnej kultury audiowizualnej”2. Nie dotyczy tylko znajomości języka rozumianego jako język obcy: angielski, niemiecki, hiszpański. Wielojęzyczność dzielimy na kilka obszarów. Pierwszym z nich są wspomniane już języki werbalne: język angielski, hiszpański, chiński itp., które mogą zostać przedstawione w formie pisanej, ale również audiowizualnej. Drugim obszarem jest język obrazkowy, czyli fotografie, ilustracje. Ostatni to język wizua­lnych i audiowizualnych ruchomych obrazków, czyli np. animacja komputerowa. Komunikacja w Internecie opiera się w głównej mierze na języku. Ten z kolei dąży do dużego uproszczenia, skrótowości. Charakterystyczne są m.in. liczne literówki, nie tylko na forach, ale również w przestrzeni oficjalnych witryn informacyjnych. Popełnianie błędów wynika z niedbałości oraz z chęci dotarcia z informacją do odbiorcy w jak najszybszym tempie. Internet daje nam zatem bardzo dużo możliwości do tego, aby działać, komunikować innym swoje poglądy, udostępniać wartościowe treści, budować markę firmy czy też osobistą, tworzyć przestrzeń wokół konkretnych społeczności, stwarzać przestrzeń do wymiany poglądów. Jednak Internet staje się też miejscem bezlitosnego wydawania osądów. Dzieje się to przede wszystkim ze względu na dużą anonimowość, która w nim występuje. Tym bardziej warto zastanowić się, jak w sposób dobry, świadomy i strategiczny wykorzystać Internet, aby szerzyć wartości profesjonalnie i w sposób czytelny dla odbiorcy.
Nauczyciel, będący również edukatorem, może korzystać z Internetu na wszelakie sposoby.  Czas nauczania zdalnego przyniósł wiele możliwości podniesienia swoich kwalifikacji, zdobycia wiedzy multimedialnej i informatycznej. Tym bardziej warto wykorzystać tę okazję do zastanowienia się, w jaki sposób jesteśmy widoczni w przestrzeni Internetu, jak wyglądają nasze zasoby, jaka jest jakość tego, co sobą reprezentujemy i czy ma to znaczenie. Tak jak wspomniałem we wstępie, postrzeganie zawodu nauczyciela zmienia się na przestrzeni lat. Obecnie w wielu miejscach brakuje pracowników oświaty, sytuacja w niektórych miastach jest kryzysowa. Jesteśmy jednak świadomi posiadanych przez siebie kwalifikacji i możemy to wykorzystać do budowania własnej marki osobistej. Nie każdy nauczyciel musi stać się edukacyjnym influrencerem. Jesteśmy jednak osobami publicznymi i często mimo tego, czy tego chcemy, czy nie, jesteśmy już obecni w przestrzeni Internetu. Świadomi nauczyciele i edukatorzy XXI w. – lub choćby część z nich – powinni profesjonalizować swój zawód, czego wyrazem będzie konkretna działalność w Internecie. W dalszej części artykuł zostaną przedstawione priorytety, którymi powinien kierować się każdy nauczyciel, który chce rozwijać swoją ścieżkę zawodową i być aktywny w przestrzeni internetowej. Pojawią się także wskazówki dotyczące wszystkich nauczycieli, niezależnie od ich aktywności edukatorskiej w świecie wirtualnym. Od tych drugich zacznijmy. 

POLECAMY

Wskazówki dla nauczyciela w sieci:

  1. Media społecznościowe, choć mają możliwość ustawienia prywatności, to jednak nie są do końca hermetyczną przestrzenią. Upewnij się, że twoje posty mają ustawioną prywatność dla znajomych/prywatną (Facebook, Instagram). Przy każdym poście widnieje ikona prywatności. Jest to szczególnie ważne, jeśli chcemy odłączyć życie prywatne od zawodowego. Przy okazji warto sprawdzić również to, kto może oznaczać Cię w swoich postach i dodawać je na Twojej tablicy. Warto to również ograniczyć. 
     
  2. Spójrz na swoje zdjęcie profilowe. Jako osoba publiczna powinieneś pamiętać, że swoją postawą coś reprezentujesz. Choć zrozumiałe są komentarze „to moja własna sprawa”, to jednak etykieta obowiązuje Cię, szczególnie gdy jesteś osobą publiczną. 
     
  3. Pomyśl, zanim napiszesz. To dobre prawidło, o którym, ma się wrażenie, często zapominamy. Jesteś wychowawcą, i zaraz po rodzinie, to Ty kształtujesz dzieci. Świeć dobrym przykładem i słowem. Warto umieć również przyznawać się do błędów, bo to jest czasami najlepszą lekcją. „Cokolwiek byście chcieli, aby Wam ludzie czynili i Wy im czyńcie”.
     
  4. Zależy Ci na anonimowości? Częstym zabiegiem, szczególnie wśród kobiet, jest stosowanie panieńskiego nazwiska na profilach społecznościowych. Niekiedy też pojawiają się nieoficjalne elementy, takie jak pseudonimy.  

Wskazówki dla aktywnego nauczyciela w sieci:

  1. Zajr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy