Dołącz do czytelników
Brak wyników

Katecheza w praktyce

20 marca 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Wielkopostny lapbook – podsumowanie wiadomości o Wielkim Poście

123

Wielki Post jest bardzo ważnym okresem liturgicznym i tematycznie rozległym. Na katechezach próbujemy w różny sposób przedstawić sens tego pięknego czasu. Chciałabym zaproponować lekcję, która może być dobrym, a jednocześnie twórczym podsumowaniem wiadomości o Wielkim Poście. To oznacza, że wcześniej warto przeprowadzić z uczniami lekcję na temat najważniejszych informacji dotyczących tego okresu liturgicznego. 


Lapbook to jedna z pomysłowych form, za pomocą której można przedstawić najważniejsze informacje na dany temat. Przypomina trochę własnoręcznie robioną „książkę”. Do jego wykonania potrzebne są:

POLECAMY

  • kolorowe kartki z bloku technicznego A3 lub teczki,
  • ciekawostki, informacje na dany temat, w naszym wypadku o Wielkim Poście,
  • białe kartki, koperty, sznurki, klej, nożyczki,
  • głowa pełna pomysłów.

Za pomocą tej formy możemy zaprezentować wiadomości na dany temat, przez co uczeń może łatwiej przyswoić wiedzę lub ciekawie spróbować ją sprawdzić. W jaki sposób informacje o Wielkim Poście zostaną zawarte w lapbookach, to zależy od wyobraźni i kreatywności naszych uczniów.
Na początek warto odpowiednio złożyć kartkę A3 – kartki mogą być fioletowe albo innego koloru:


Kształty wycinamy, zapisujemy na nich potrzebne informacje i wklejamy do naszego lapbooka.


Jakie informacje możemy tam umieścić? Najważniejsze dotyczące Wielkiego Postu. Uczniowie mogą np.:

  • stworzyć krzyżówkę do hasła „Wielki Post”,
  • umieścić QR kod z filmikiem i stworzyć zadanie, żeby na jego podstawie napisać, czym jest Wielki Post.

 

Źródło: Pandziochy [#60] O Środzie Popielcowej [odc. 11] W Wielkim Poście siebie zmienię!
Można narysować/przykleić obrazek księdza, który wypowiada słowa: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię” oraz „Prochem jesteś i w proch się obrócisz” i zaszyfrować zadanie do wykonania, np. harcerskim szyfrem GA-DE-RY-PO-LU-KI, który polega na tym, że jeśli chcemy zaszyfrować dany wyraz, załóżmy słowo JAK, i znajdujemy literę w szyfrze powyżej, to zamieniamy ją na literę, która znajduje się obok niej, jeśli jej nie ma, przepisujemy tę literę, czyli JAK – JGI. Zadanie do lapbooka może brzmieć tak: „Jak uważasz, dlaczego ksiądz wypowiada powyższe słowa? Pomyśl i zapisz”. Polecenie zaszyfrowane brzmi tak: „Jgi mrśuksz eugczdap iskąez wropwkgeg opwrższd słpwg? Opmrśu k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy