Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne metody nauczania

25 marca 2022

NR 14 (Marzec 2022)

„Swojskie produkty” czy kserówki? – czyli jak stworzyć własne karty pracy na Wielki Post

0 77

Zaczął się kolejny okres liturgiczny, tj. Wielki Post. W szkole nauczanie przechodzi raz na zdalne, raz na hybrydowe, czasem nawet udaje się być stacjonarnie w szkole i zobaczyć „prawdziwych” uczniów i uczennice, a nie tylko kolorowe awatary na ekranie komputera. To doświadczenie jest z pewnością trudne zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów. Jak urozmaicić zatem proces dydaktyczny w kolejnych odsłonach wirtualno-stacjonarnych spotkań? Jak sprawić, aby uczniowie i uczennice byli nieco bardziej aktywni na katechezie?

W swoim artykule chciałabym przedstawić kilka propozycji stron, dzięki którym będzie można stworzyć własne kary prace, nieco nieszablonowe. Moim zdaniem dzisiejsza katecheza potrzebuje właśnie takiego podejścia.
Każdy z nas ma czasem wrażenie, że na prowadzonych zajęciach cóż… wieje nudą i chce się coś zmienić, ulepszyć, wprowadzić takie formy pracy, by uczniowie, wychodząc z lekcji, mieli przekonanie, że dziś czas minął za szybko, chętnie by jeszcze zostali. Czasem dzięki małym modyfikacjom zajęcia mogą stać się bardziej dynamiczne, uczniowie będą się bardziej na nich koncentrować, a i my sami powinniśmy się dobrze „bawić”. Co jest do tego potrzebne? Narzędzia, które nieco nam ułatwią proces dydaktyczny. Pamiętajmy, że narzędzie jest jedynie środkiem do celu.
Chciałabym zaproponować kilka stron internetowych, na których zgodnie ze swoim pomysłem i aktualnie realizowaną tematyką możemy stworzyć swoje własne, autorskie karty pracy. Wszystkie są darmowe, nie trzeba się do nich logować.
Mamy już Wielki Post. Jako drogę do naszego nawrócenia Kościół wskazuje uczynki pokutne, którymi są post, modlitwa i jałmużna. Oto propozycja, w jaki sposób można rozpocząć ów temat.

POLECAMY

Pierwszą ze stron, którą polecam, na której można zrobić „szybką wielkopostną rozgrzewkę” na zajęcia, jest https://www.festisite.com/text-layout/maze/.
 


Na screenie można zobaczyć, jakiego rodzaju minikartę pracy można stworzyć. Są to:

  • Maze, czyli labirynt, 
  • Spiral, czyli zapis kołowy jakiegoś zdania, fragmentu Biblii, 
  • Waves, czyli fala, np. wykorzystanie jakiegoś cytatu,
  • World Cloud, czyli chmura wyrazowa. 
     

 

W białym polu wpisujemy treść, którą chcemy, aby nasi uczniowie odczytali: POST, JAŁMUŻNA, MODLITWA. W OPTIONS wybieramy rodzaj oraz wielkość czcionki i wielkość dokumentu, na której będzie on wydrukowany. Aby podejrzeć, jak wygląda karta, klikamy w PREVIEW. Jeśli odpowiada nam to, co stworzyliśmy, klikamy DOWNLOAD, czyli zapisujemy plik, który pobieramy w formie zdjęcia. Pamiętać trzeba, że im mniej tekstu, tym mniejszy labirynt. Można to zmienić poprzez powiększenie czcionki. A tak wygląda efekt końcowy.
 

 

W przypadku fal i spirali możemy dodać niepasujące słowa, a uczniowie sami muszą wyszukać cytat, zdanie dotyczące przerabianej tematyki, np. odliczając co czwarty wyraz, literkę. Można podać tylko sygnaturkę, tak aby uczeń/uczennica znalazł interesujący nas cytat, np. otrzymane przez Ciebie Słowo to: J 15,9. 
W spirali można załadować plik PDF i zdjęcie, które jeśli zaznaczymy, może być z przeźroczystym tłem. Poniżej screen. 
 


Ciekawą propozycją jest chmura wyrazowa. Można tu stworzyć tylko kilka kształtów i podobnie jak w poprzednich propozycjach załadować jako zdjęcie z transparentnym tłem lub PDF.
 

 

A oto efekty powyższych starań z propozycjami katechetycznych rozgrzewek.
 

 

A tu jeszcze kilka pomysłów na rozgrzewkę: 

  • Jaki temat dziś omawiamy na katechezie? 
  • Co oznaczają dla nas te słowa? 
  • Stwórz słowa, które chciałbyś powierzyć Panu Bogu właśnie w czasie Wielkiego Postu, 
  • Ułóż krótką modlitwę itp. 

Do przygotowania jednego z zadań wykorzystano stronę z tekstem Pisma św. https://wbiblii.pl/ w formie on-line. 

Dzisiejsi uczniowie i uczennice czyli pokolenie Z i Alfa żyją w świecie portali społecznościowych, bo tam szukają informacji. Niestety, niejednokrotnie nie odróżniając fake newsów od prawdy, co w obecnej sytuacji globalnej jest niezwykle istotne. Zawsze możemy też pokazać, że należy sprawdzić w kilku niezależnych źródłach daną informację, w końcu „Prawda nas wyzwoli”.

Kolejnym narzędziem, które warto wykorzystać, są generatory portali społecznościowych. Warto skorzystać ze strony, na której możemy wygenerować krótkie informacje rodem z INSTAGRAMA, który jest niezwykle popularnym portalem społecznościowym wśród naszych uczniów i uczennic. Wchodzimy na stronę: https://generatestatus.com/ke-instagram-account-maker/?fbclid=IwAR2ce27Lj-Rnzj0ykNihFoL4X3uPRVM6p57JvbILSI6F-DSoEAX5UhkCJvU 
 


Następnie kursorem zjeżdżamy na dół strony, gdzie znajdziemy generator. W edytowalne linijki wpisujemy interesujące nas informacje, tagujemy, czyli oznaczamy, dodając krótki, acz treściwy komentarz. Strona jest w języku angielskim, ale jak zwykle możemy skorzystać z tłumaczenia strony.
 


Tak wygląda pusty generator, którego linijki są edytowalne i można wpisywać własne informacje. 
W miejsca, gdzie jest ADD COMMENTS, wpisujemy komentarz jako obserwujący profil, możemy dodawać imiona komentujących, a w UPLOAD IMAGE dodajemy wcześniej przygotowane zdjęcia. Kolejne rubryki są edytowalne i można uzupełnić swoimi danymi. NAME – imię; LIKES – można przetłumaczyć na polubione; w rubrykę POST TEXT /MESSAGE – można wpisać cytat, ja wykorzystałam tekst z 1P 5, 7; COMMENT – czyli komentujący, można nadać imiona komentującym; YOUR LOCATION – można dodać miejscowość.
Po prawej stronie możemy zobaczyć, jak może wyglądać nasza instagramowa karta p...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy