Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowoczesne metody nauczania

16 września 2021

NR 11 (Wrzesień 2021)

Religijnie interaktywnie – czyli jak działa Nearpod?

0 23

Nearpod to platforma, która umożliwia nauczycielom łatwe tworzenie, pobieranie i prowadzenie interaktywnych lekcji z prezentacją. Korzystając z własnego konta, można uzyskać dostęp do osobistej biblioteki lekcji Nearpod, które przygotowywane są według tematów: sztuka, język angielski, matematyka, nauki społeczne, technologia oraz informatyka i inne. Lekcje można łatwo udostępniać uczniom, którzy nie potrzebują zakładać własnych kont, aby w nich uczestniczyć, wystarczy kod PIN. Nearpod oferuje bezpłatną wersja Silver, która daje następujące możliwości: 50 MB przestrzeni dyskowej na własne prezentacje, 30 uczniów podłączonych do prezentacji oraz aktywność live.

POLECAMY

Po zarejestrowaniu się na platformie użytkownik zostaje przeniesiony do panelu głównego. Przy pierwszym kontakcie z aplikacją można skorzystać z pola Demo, które umożliwia nam szybkie poznanie cennych wskazówek i podpowiada, jakie możliwości daje Nearpod. Pozostałe opcje w panelu głównym to: 

  • My Materials – biblioteka moich prezentacji oraz raporty z lekcji, 
  • Nearpod Content – wyszukiwanie lekcji przygotowanych przez innych użytkowników, 
  • Resources – zawiera rozszerzone informacje o tym, jak korzystać z platformy. 

Lekcje tworzymy poprzez kliknięcie w prawym górnym rogu Create lub w sekcji My Materials przycisku Create a Lesson. Przy przygotowywaniu zajęć musimy się zdecydować na jedną z czterech form:

  • Lesson – tworzenie treści połączonych z mediami i działaniami użytkownika,
  • Video – połączenie filmu z wbudowanymi pytaniami,
  • Activity – szybkie zaangażowanie uczniów,
  • Google Slides – po prostu tworzenie lekcji w Prezentacjach Google. 

W dalszej części omówię, jakie możliwości ma użytkownik, tworząc lekcję. 

Na początku skupimy się na Lesson, czyli tworzeniu treści lekcji oraz dodawaniu do nich aktywizacji. Klikając Add Content & Activities, możemy wybrać szereg możliwości. Zacznijmy od Content, czyli treści. 

Pierwszą z dostępnych opcji jest Slide Classic (istnieje również opcja Beta) – dodawanie slajdów jak w standardowej prezentacji. Na slajdzie może znajdować się tekst, filmy i zdjęcia (z YouTube, własnego komputera, dysku Google, Dropboxa itp.) oraz pliki w formacie *.*gif. Dodatkowo możemy zmieniać tło i układ slajdu lub podpiąć nagranie (można nagrać swój głos). Jest oczywiście również poglądu slajdu opcją preview. 

Druga opcja to dodanie materiałów filmowych. Mogą to być nasze zasoby, jak również te dostępne w bibliotece Nearpod czy też z YouTube. Dwie kolejne możliwości są bardziej zaawansowane – pozwalają na załączenie dowolnej strony internetowej lub dodanie obiektów 3D ( przy wykorzystaniu opcji Neaprod 3D). I tak zależnie od omawianego tematu, możemy dodać elementy z zakresu biologii (ludzkie ciało, środowisko i komórka), historii (starożytność), geografii (obiekty geograficzne) i fizyki (wszechświat). 

Kolejny rząd od lewej to Simulation – matematyczne i naukowe symulacje, a obok VR Field Trip, co umożliwia dodanie zdjęcia 360° z otwartej bazy – dostępne są zdjęcia z całego świata wykonane na zewnątrz i wewnątrz budynków. Dla tych co dobrze mówią po angielsku znalazła się też opcja dodania materiałów BBC Video. 

Przeglądając dalej panel, możemy wybrać formę, jaką jest Sway. Pozwala na utworzenie własnej prezentacji wykonanej w Sway lub prezentacji udostępnionych na portalu. Następny na liście jest Slideshow. Umożliwia on dodanie prezentacji jako pokazu slajdów. Formę audio można wybrać również niezależnie. Pozwala na wstawienie pliku audio z własnego komputera, dysku Google, Dropboxa itp. Ostatni w panelu jest PDF Viewer – pozwala na wstawienie pliku w formacie *.*pdf bez dzielenia go na poszczególne strony.

Przejdźmy teraz do Activities i sprawdźmy, jakie możliwości aktywizujące oferuje nam Lesson. Panel prezentuje dziesięć opcji wyboru, a listę rozpoczyna Time to Climb. To nic innego jak coś na wzór quizu połączonego z rywalizacją. Jest to z pewnością bardzo atrakcyjna forma, która spodoba się niejednemu uczniowi. 

Kolejna możliwość przedstawiona w panelu to Open-Ended Question. Ta opcja składa się z pytań otwartych, na które uczniowie mogą odpowiadać pisemnie lub w formie dźwiękowej. Dodatkowo, aby uatrakcyjnić pytanie można dodać różnego rodzaju pliki multimedialne, aby uczniowie w odpowiedziach odwoływali się, np. do obrazu, tekstu, dźwięku, witryny internetowej lub pliku w formacie *.*pdf. Aby podkręcić atmosferę rywalizacji, warto dodać licznik czasu, dzięki temu uczeń wie, ile zostało mu sekund na odpowiedź. 

Trzecią opcją w naszym panelu jest Matching Pairs, czyli dopasowywanie par, które umożliwia uczniom połączenie: tekstu z obrazem, dwóch tesktów czy dwóch obrazów. Można skorzystać również z istniejących już propozycji par z biblioteki Nearpod, jednak materiały tu zamieszczone są przede wszystkim angielskojęzyczne. 

Kolejną formą aktywizującą w panelu jest utworzenie quizu. Do jednego pytania można doda...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy