Przeszkody w budowaniu współpracy z rodzicami

Metody pracy

Jednym z kluczowych zadań psychologów i pedagogów w szkole jest współpraca z rodzicami uczniów. Na drodze do tego celu możemy napotkać przeszkody, które mogą wynikać z różnych czynników, ale także mogą to być utrudnienia ze strony rodziców, jak i nas samych. I odwrotnie, mogą też wystąpić czynniki sprzyjające współpracy, na których możemy budować wzajemne porozumienie. Prawie zawsze obie strony mają dobre intencje i zależy im na dobru dziecka, a mimo to wzajemna współpraca nie w każdym wypadku się układa. Dlaczego? Przyjrzyjmy się czynnikom, które mogą utrudniać współpracę między psychologiem czy pedagogiem a rodzicami uczniów.

Co utrudnia rodzicom współpracę z pedagogiem?

Spotkania psychologa czy pedagoga z rodzicami odbywają się z inicjatywy samych rodziców albo zostają oni zaproszeni do szkoły. Kiedy rodzice sami inicjują spotkanie, zazwyczaj sprzyja to budowaniu współpracy, a motywacja do niej płynie z ich wnętrza. Ważne jednak jest pierwsze spotkanie i zadbanie o to, aby rodzice utwierdzili się w tym, że podjęli właściwą decyzję, zgłaszając się do nas, i chcieli w razie potrzeby nawiązać dłuższą współpracę. Większość rodziców, przekraczając próg szkoły, wraca wspomnieniami do okresu, kiedy sami chodzili do szkoły, i często czuje się trochę jak uczniowie. Niestety, wielu rodziców niekoniecznie ma pozytywne wspomnienia z pobytu w szkole, ponieważ jako dzieci kojarzyli szkołę z nieustannym stresem i lękiem. Zdaniem Barbary Charczuk, „dopóki nauczyciel nie wyciągnie rodziców z roli uczniów, dopóty nie może liczyć na żadną współpracę” (Charczuk 2015, s. 13). Zadbajmy więc o to, aby czuli się w relacji z nami jak dorosły z dorosłym, a nie jak uczeń, który nieustannie musi udowadniać stan swojej wiedzy i odpowiednie zachowanie. To my jesteśmy gospodarzami spotkania i odpowiadamy za warunki i atmosferę podczas rozmowy. Korzystniej jest, jeśli spotkanie odbywa się w gabinecie pedagoga, psychologa, którego umeblowanie i wystrój odbiegają od klasycznej szkolnej klasy, co sprzyja partnerskiej rozmowie. Usiądźmy wspólnie przy stole czy na kanapie lub fotelach. Przywitajmy się serdecznie, podajmy rękę, doceńmy przybycie rodzica na spotkanie. 

POLECAMY

 

Barbara Charczuk,

...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy