Przełamywanie lodów, czyli jak zintegrować klasę

Z praktyki katechety

Początek nowego roku szkolnego to ważny moment dla naszych uczniów oraz nauczycieli, którzy chcieliby stworzyć w klasie dobrą atmosferę. Nie dotyczy to wyłącznie nowych klas, ale również grup już istniejących, które będą działać po długiej wakacyjnej przerwie. Nowy rok szkolny to czas trudny, a zarazem czas wszelkich oczekiwań i wyzwań. 
 

Uczniom, którzy wracają do tej samej klasy, może być łatwiej, nie należy jednak w tych klasach pomijać elementów integrujących dzieci, gdyż podtrzymanie wszelkich więzi w klasie wymaga współpracy i lepszego poznawania się. Integracyjne ćwiczenia i zabawy pomogą w całym procesie nauki, a nie ma nic przyjemniejszego, jak zbudowanie wspaniałej, zgranej klasy młodych ludzi.
 

POLECAMY

Praktyczne myślenie: najlepszy zabójca marzeń i dobrej zabawy.
Whitney Barbetti


Termin ­integracja pochodzi od ła­­cińskiego słowa integer, czyli zes­polenie, scalenie, tworzenie całości z części. Jak wiadomo – nie jest to jednorazowe działanie. Zabawy integracyjne zmniejszają dystans między uczniami, uczą sympatii oraz zaufania do kolegów. Dzieci przełamują nieśmiałość i pokazują swoje mocne strony, zyskując umiejętności obcowania ze swoją grupą. Zgranej klasy nie utworzymy w jeden dzień, nawet gdybyśmy mieli najlepsze ćwiczenia integracyjne. Jeśli chcemy mieć zgraną klasę – musi upłynąć sporo czasu, jest to proces, który wymaga wysiłku na samym początku, a następnie podtrzymywania tych więzi. 
 


Co pomoże zintegrować klasę? 

Działania są różne, ale na pewno przyda się:

  • czas na integrację,
  • przedstawienie uczniom planu imprez klasowych – niech wiedzą, że biorą udział w życiu klasy, 
  • poznanie uczniów oraz ich mocnych i słabych stron,
  • dbanie o dobrą komunikację,
  • wytworzenie dobrych relacji z każdym wychowankiem,
  • wypracowanie reguł klasowych oraz ich przestrzeganie,
  • mówienie o swoich celach i obowiązujących zasadach,
  • staranne zaplanowanie zajęć,
  • stworzenie atmosfery i zaufania,
  • korzystanie z doświadczenia innych,

Od Ciebie zależy, jak ten proces przebiegnie.

Nauczyciel powinien obserwować swoich wychowanków i odpowiednio dobierać do potrzeb klasy zabawy i ćwiczenia, które służą integracji całej grupy. Właściwie dobrane, mogą pomóc dzieciom odrzuconym czy izolowanym w klasie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy