Chciałbym zaproponować Państwu aktywności, które mogą na początku zajęć wnieść nieco powiewu „energii”, dzięki której zaplanowana lekcja stanie się atrakcyjniejsza i mniej monotonna. Nawiążemy relacje, zobaczymy siebie nawzajem w nieco innej odsłonie: uczniów pobudzimy lub obudzimy, a nauczyciel będzie mógł zobaczyć swoich wychowanków z nieco innej perspektywy. Krótkie przerywniki, zwane energizerami, mogą mieć charakter pobudzający, integracyjny oraz rozwijający kreatywność. W zależności od poziomu edukacyjnego możemy zastosować różne formy tej krótkiej aktywności.
POLECAMY
Przedszkole i klasy I–III
W przypadku dzieci młodszych ważną rolę odgrywa ruch i na początek zamiast „statycznej” modlitwy można z dziećmi, jeśli istnieje taka możliwość, zaśpiewać pieśń z pokazywaniem słów za pomocą gestów lub, jeśli jest do tego przestrzeń, zatańczyć. Dzieci pozbywają się nadmiernie nagromadzonej energii, a jeśli lekcja religii jest jedną z pierwszych lekcji, może „obudzić” na dalsze wyzwania dnia.
Z mojego doświadczenia wynika, że dzieciaki w tym wieku szybko tracą koncentrację, a zastosowanie elementów muzycznych połączonych z ruchem powoduje, że są one bardziej skupione na zadaniu. Taka gimnastyczna modlitwa to także ćwiczenie motoryki dużej, przekraczanie linii środka, co, zgodnie z założeniami neurodydaktyki, sprzyja uczeniu się. To takie terapeutyczne triki, które...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!