Zakłada się, że ludzie dużo aktywniej przyswajają wiedzę w sytuacji, kiedy samodzielnie mogą coś zrobić, obserwując efekty swoich działań. Warto mieć świadomość, że uczenie się przez doświadczenie ma swoje zastosowanie w takich obszarach, jak:
POLECAMY
- sprawne i umiejętne rozwiązywanie pojawiających się problemów,
- podejmowanie działań w obszarze projektowym,
- prowadzenie treningu zawodowego,
- systematyczne powtarzanie tego wszystkiego, co udało się wcześniej opanować i nauczyć,
- budowanie zespołu i organizowanie pracy zespołowej,
- prowadzenie rozwoju zarówno osobistego, jak również zawodowego,
- organizowanie wypoczynku,
- organizowanie edukacji nieformalnej,
- wprowadzanie zmian społecznych,
- planowanie edukacji przez przygodę.
Edukacja przez doświadczenie ma miejsce w sytuacji, kiedy dana jednostka wykonuje jakieś zadanie, które wywołuje u niej refleksję. Następnie dochodzi do przeprowadzenia krytycznego podsumowania, wyciągnięcia wniosków i wcielenia w życie wyniku przeprowadzonych działań. Dzięki temu dochodzi do zrozumienia świata oraz zachowania własnego i innych ludzi.
Najważniejsze w tym obszarze staje się to, aby zawsze doprowadzać podejmowane przez siebie działanie do końca. Daje to wówczas możliwość przyjrzenia się z oddali wszystkim zdarzeniom, mającym miejsce w trakcie dochodzenia do konkretnych wniosków. Należy w trakcie sprawdzić, czy wydarzyło się coś, co mogło zaskoczyć osoby biorące udział w aktywnym zdobywaniu wiedzy poprzez działanie. Nauczyciel dający uczniom możliwość uczenia się przez doświadczenie powinien wykorzystać różnorodne metody i formy pracy sprzyjające refleksji i wyciąganiu odp...