Kto staje się autorytetem w oczach uczniów?

Z praktyki katechety

(...) Młody człowiek jest wrażliwy na prawdę, sprawiedliwość, piękno, na inne wartości duchowe. Młody człowiek pragnie odnaleźć siebie samego, dlatego szuka, czasem burzliwie szuka, prawdziwych wartości i ceni tych ludzi, którzy ich nauczają i według nich żyją (...).
(Jan Paweł II, Włocławek, 1991 r.)1

POLECAMY

 

Każdy z nauczycieli był kiedyś uczniem i na pewno wie, jakie cechy, zachowania powodują, że ktoś staje się autorytetem dla młodzieży i mistrzem w zawodzie. Każdy z nas musi sobie uświadomić, co dla uczniów jest ważne, jakie cechy sprawiają, że jesteśmy dla nich wzorcem. Każdy nauczyciel katecheta, wybierając pracę w szkole, na pewno myślał na temat swojego autorytetu w pracy.

Z mojego doświadczenia katechety uczącego w szkole mogę stwierdzić, że własny autorytet buduje się długo i żmudnie, a utrzymanie go przez lata jest jeszcze trudniejsze. Wiem jedno, że autorytet potrafi wypracować sobie każdy, komu zależy na pracy, jest zaangażowany oraz konsekwentny. Na pewno nie od razu zostanie mistrzem, ale jeśli będzie pracował nad sobą, to pozyska sobie uczniów, natomiast autorytetu nie wypracuje ten, komu nie zależy na pracy w szkole. 

Nauczyciel katecheta mający autorytet staje się wzorem do naśladowania, staje się dobrym przykładem postaw, myślenia oraz działania, które realizuje w dziedzinie życia młodego człowieka. Uczniowie potrzebują nauczyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów



Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy