Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja z filmem

15 lipca 2020

NR 4 (Lipiec 2020)

Jonasz z 2b

54

Od niedawna możemy oglądać pierwszy polski katolicki serial dla młodzieży pt. Jonasz z 2b. Jest to zupełnie niezależna produkcja, powstała z inicjatywy katolickich artystów (Agnieszki Olszewskiej – autorki scenariusza i jej męża Mateusza Olszewskiego – reżysera).

Serial jest w całości dostępny na kanale YouTube ojca Adama Szustaka „Langusta na Palmie”. Reklamując film, ojciec użył kilku określeń, które mają przybliżyć jego treść: „miłość, romantyka, chuligani, policja, kluby, rekolekcje, ksiądz, Pan Bóg, nawrócenia”. Te słowa doskonale obrazują całą produkcję i jednocześnie dają do zrozumienia, że to będzie serial pełen emocji, ukazujący wiele środowisk bliskich młodzieży. Dodatkowym atutem jest to, że postaci w całym filmie nie są wyidealizowane, mają wady oraz posługują się językiem współczesnym. Wszystkie te cechy sprawiają, że cały serial wciągnie naszych uczniów, a chrześcijańskie przesłanie pomoże im zastanowić się nad wiarą w różnych jej aspektach.

Myślę, że produkcja idealnie nadaje się do włączenia podczas lekcji. Jej głównymi tematami jest ewangelizacja oraz pokazywanie, na czym polega wspólnota religijna. Cały film przedstawia, jak można w ciekawy sposób rozmawiać o Bogu, jakie różne spojrzenia i wyobrażenia o Nim są obecne w społeczeństwie. Ponadto podczas całego seansu możemy zaobserwować, jak działa wspólnota religijna – że nie jest to sekta (jak czasem myśli młodzież), ale grupa wspierających się ludzi, którzy radośnie i konstruktywnie spędzają czas.

Serial jest podzielony na dziewięć odcinków, z których każdy trwa  około 10 minut. Całość można więc obejrzeć w około 1,5 godziny i przy omawianiu potraktować serial jak pełnometrażowy film. Innym pomysłem jest też odtwarzanie np. po jednym lub po dwa odcinki na osobnej lekcji i w oparciu o nie poprowadzenie katechezy.

Chciałabym w tym artykule przybliżyć nieco fabułę serialu i zaproponować pytania do dyskusji lub do zadania pisemnego dla uczniów. Zrobię to, opierając się na poszczególnych odcinkach. Na koniec natomiast podam przykłady metod, które można wykorzystać na lekcji po obejrzeniu filmu.

POLECAMY

Odcinek 1 
Wezwanie

Podczas pierwszego odcinka poznajemy głównego bohatera – Jonasza. Jest to uczeń drugiej klasy liceum, przeciętny chłopak, pochodzący ze średnio wierzącej rodziny, który ma różnych znajomych i swoje problemy. Podoba mu się uczennica z tej samej szkoły – Magda. Wiedząc, że jest ona we wspólnocie religijnej „Oikos”, decyduje się pójść na spotkanie. Słuchając słów księdza, postanawia podjąć wyzwanie – znaleźć w swoim środowisku siedem osób, które błądzą, bo są daleko od Boga, i przybliżyć je do Niego. Czas na wykonanie zadania to siedem tygodni Wielkiego Postu (aż do niedzieli Zmartwychwstania). Jonasz robi listę znajomych, z którymi przez najbliższe odcinki będzie się starał porozmawiać na temat wiary. Każdy odcinek zostanie poświęcony innej osobie.
Pytania:

  • Czy wiesz, co to jest wspólnota religijna/parafialna?
  • Czy znasz jakieś wspólnoty religijne?
  • Czy uczestniczyłeś w jakiejś?
  • Czy ludzie często rozmawiają o Bogu?
  • Czy chciałbyś podjąć takie wyzwanie jak Jonasz?

Odcinek 2 
Siostra

W tym epizodzie poznajemy siostrę Jonasza – Ewkę. Rodzeństwo raczej nie ma dobrej relacji, jednak chłopak, mając na uwadze, że wpisał siostrę na pierwszą pozycję swojej listy, próbuje z nią rozmawiać na temat Boga. Dialog zostaje przerwany przez policję, jednak po perypetiach związanych z paleniem marihuany i nie-
wsypaniu siostry, udaje się ją dokończyć wieczorem.
Pytania:

  • Czy Jonaszowi udało się przybliżyć Ewkę do Boga?
  • Jaka jest relacja Ewki z Bogiem?
  • Siostra Jonasza powiedziała, że jest pokłócona z Bogiem, jak myślisz, dlaczego tak mogło się stać?
  • Skąd się może brać taka postawa u ludzi?

Odcinek 3 
Dzida

Kolejną osobą, którą Jonasz stara się nawrócić, jest jego wychowawca – wuefista nazywany Dzidą. Chłopak stara się wytłumaczyć ze swoich ostatnich zachowań, a gdy odchodzi, gubi ulotkę z zaproszeniem na spotkanie wspólnoty „Oikos”. Zaczyna rozmowę z wychowawcą na ten temat.
Pytania:

  • Jakie wspólne elementy ma wspólnota religijna i drużyna sportowa?
  • Czy rozmowa z Jonaszem miała wpływ na Dzidę?
  • Co oznacza SMS od trenera: „Dzięki Jonasz. Czasem jednak warto do czegoś wrócić. Pamiętaj o tym.”?

Odcinek 4 
Babcia

Tym razem Jonasz wybrał się z babcią na sushi i próbuje ją zachęcić, by dołączyła do jakiejś wspólnoty. Temperamentna kobieta ma jednak swoją opinię na temat księży, gdyż jeden z nich zapomniał kiedyś o tym, że jej mąż już nie żyje. Po rozmowie Jonasz wybiera się na spotkanie swojej wspólnoty, gdzie w grupach następuje dzielenie się tym, jak każdy z uczestników stara się opowiadać o Bogu w swoim oikos, czyli w najbliższym środowisku.
Pytania:

  • Czy babcia jest osobą wierzącą?
  • Dlaczego babcia nie chodzi do kościoła?
  • Czy znasz jakieś wspólnoty skierowane do starszych osób?
  • Czy byłbyś w stanie przekonać swoją babcię lub swojego dziadka do dołączenia do wspólnoty religijnej?
  • Co oznacza nazwa wspólnoty „Oikos”?

Odcinek 5 
Jimmy

W kolejnym odcinku Jonasz stara się przybliżyć do Boga Jimmiego – chłopaka, który kiedyś zgwałcił dziewczynę na imprezie, a teraz zajmuje się dilowaniem narkotykami. Jonasz postanawia zaprosić go na ostatni dzień rekolekcji, które prowadzi ojciec Adam Szustak. Jimmy wydaje się jednak rozbawiony tą sytuacją.
Pytania:

  • Co złego zrobił Jimmy?
  • Czy Pan Bóg jest w stanie wybaczyć ten czyn?
  • Czy jest taki grzech, którego Bóg nie może wybaczyć?
  • Co to są rekolekcje?
  • Czy byłeś kiedyś na rekolekcjach, w których coś szczególnie zapadło Ci w pamięć?

Odcinek 7
Władziu

Ten epizod serialu jest poświęcony panu Władziowi – sąsiadowi Jonasza. Mężczyzna jest alkoholikiem i poznajemy go w sytuacji, gdy żona wyrzuciła go po raz kolejny za drzwi. Jonasz zaprasza go do mieszkania i rozpoczyna rozmowę o Panu Bogu. Władziu zaczyna zwierzać się ze swojego życia.
Pytania:

  • Jaki problem ma pan Władziu?
  • Jak myślisz, czy rozmowa Jonasza z mężczyzną przyniesie owoce?

Odcinek 8
Ojciec

Odcinek poświęcony ojcu Jonasza dostarcza dużo emocji. Rozpoczyna się rozmową mężczyzn, podczas której ojciec martwi się o syna i jego ostatnie wybryki. W końcu wymiana zdań toczy się w kierunku nawracania najbliższych i Jonasz przyznaje się, że tata jest na jego liście. Po burzliwej rozmowie zostaje odkryta także prawda, że chłopak nie jest rodzonym dzieckiem mężczyzny. Wzburzony Jonasz zwierza się przyjacielowi Piotrkowi z problemu, ten jednak na swoim przykładzie pomaga mu uświadomić sobie, co tak naprawdę jest ważne.
Pytania:

  • Jonasz przyznał się ojcu, że ten też się musi nawrócić. Jaka była reakcja taty?
  • Jak myślisz, dlaczego Jonasz dostał takie imię?
  • Co zrobilibyście w takiej sytuacji, w jakiej znalazł się główny bohater?

Odcinek 9 
Niezwykłe Triduum

Ostatni odcinek rozpoczyna się w Wielką Sobotę, podczas której Jonasz idzie do spowiedzi. Tam wyznaje swoje grzechy i opowiada, że nikogo nie udało mu się przyprowadzić do Jezusa w ciągu ostatnich siedmiu tygodni. Sytuacja jest jednak inna. Siostra Ewka postanawia iść na poranną mszę rezurekcyjną. Dołączają również do nich rodzice Jonasza. W kościele niespodziewanie pojawia się również jego najlepszy przyjaciel Piotrek. O pozostałych bohaterach z listy nic nie wiemy.
Pytania:

  • Kogo z listy udało się choć trochę przyprowadzić do Boga?
  • Kto spoza listy także przybliżył się do Boga, patrząc na przykład Jonasza?
  • Jak mogły się skończyć losy pozostałych bohaterów, których Jonasz próbował ewangelizować?

Przykładowe zadania dla uczniów:

Wyzwanie
Kiedy klasa obejrzy już cały serial, można również uczniów zachęcić do podjęcia takiego wyzwania, z jakim mierzył się Jonasz. Może ono brzmieć następująco:

  1. Napisz na kartce imiona siedmiu osób, które chciałbyś przyprowadzić do Jezusa.
  2. Postaraj się z każdą z nich porozmawiać, zachęcić do wspólnej modlitwy.
  3. Napisz przy każdej osobie trzy zdania na temat reakcji danego człowieka na twoje starania oraz czy udało się go przybliżyć do Boga.

Myślę, że to zadanie jest ambitne, dlatego może być zaproponowane tylko chętnym uczniom, jednak jego owoce mogą być niesamowite.

Biblijna historia Jonasza
Biorąc pod uwagę, że imię głównego bohatera filmu nie jest przypadkowe, możemy również przybliżyć historię biblijnego Jonasza. Warto ją opowiedzieć albo nawet przeczytać, gdyż cała księga Jonasza składa się jedynie z czterech rozdziałów. Można też zachęcić uczniów, by przygotowali inscenizację tej historii. Kiedy już się z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy