Dołącz do czytelników
Brak wyników

Z praktyki katechety

17 sierpnia 2022

NR 16 (Lipiec 2022)

Jak być bliżej ucznia?

0 36

Jezus spędzał czas ze swoimi uczniami, budował z nimi relacje, żył ich problemami, troszczył się o nich. Ważną częścią naszego bycia w szkole jako nauczycieli religii jest budowanie relacji – ze wszystkimi. Z uczniami, rodzicami, innymi nauczycielami czy pracownikami niepedagogicznymi. Trzeba zacząć od ludzkiej strony, pokazać „ludzką twarz”. Być człowiekiem. Być z ludźmi, towarzyszyć. Czasami po prostu wysłuchać. Na ogół, jeśli budujemy pozytywne relacje w szkole, ludzie nabierają do nas zaufania, proszą o modlitwę. W niniejszym artykule spróbuję odpowiedzieć na pytanie: jak być bliżej ucznia?

Wejdź w świat swoich uczniów

Myślę, że ważne jest wejście w świat naszych podopiecznych. Uważam, że nauczyciel religii powinien wiedzieć „czym żyją” jego uczniowie i uczennice. Mają TikToka? Załóż TikToka i spróbuj wejść z Ewangelią tam, gdzie oni na co dzień przebywają. Mają Instagram? Załóż go! Uczniowie obserwują wszystkie moje konta – na YouTube, Face­booku, Instagramie i TikToku. Ważne jest, żebyśmy jako nauczyciele religii byli w internecie – tam są nasi uczniowie. Bądźmy tam z Dobrą Nowiną, z humorem, dystansem.

POLECAMY

W czasie edukacji zdalnej bardzo się to przydało przy okazji różnego rodzaju imprezach szkolnych. Czasami nagrywałam różne rzeczy na TikToku, dzięki czemu mogłam dotrzeć do większej liczby osób. Zdarza się również, że uczniowie proszą, żeby nagrać z nimi jakiś filmik. Są to filmiki ewangelizacyjne, związane z chrześcijaństwem.

Wolontariat

Myślę, że taką płaszczyzną, gdzie możemy lepiej poznać naszych uczniów, zdecydowanie jest szkolny wolontariat. Przy okazji różnych spotkań czy akcji możemy podziałać z uczniami w innym niż szkolne ławki otoczeniu. Jest to okazja, żeby porozmawiać z uczniami, poznać ich bliżej, być z nimi. Są to naprawdę piękne momenty! Z jednej strony możemy robić piękne i dobre rzeczy, a z drugiej – często uczniowie otwierają się przed nami, zaczynają dzielić się swoim życiem.

W tym roku – w kwietniu – jako szkolny wolontariat zorganizowaliśmy zrzutkę na Pracownię Dobra. Marzymy, żeby była to przestrzeń budowania pozytywnych relacji, robienia dobrych rzeczy, gdzie będziemy mogli razem ze sobą spędzać czas. Chcielibyśmy, aby była to przestrzeń sprzyjająca poznawaniu siebie nawzajem. Przestrzeń niekonwencjonalna, w innym stylu, sprzyjająca integracji i rozmowie.

Katecheto, wyjdź poza schemat!

Widzę, jak dobre owoce wydaje to, że zajmuję się w szkole „nie tylko swoją działką”, czyli nie tylko i wyłącznie tematyką religijną. Ważne jest, że poza Konkursem Biblijnym angażuję się w szkole w różne rzeczy. Szkolę nauczycieli z nowych technologii, odpowiadam za organizację Tygodnia Dobrych Relacji, pomagam w Przeglądzie Tanecznym, współorganizuję Przegląd Wokalny, angażuję się w działania Szkoły Promującej Zdrowie, jestem zaangażowana w promocję szkoły – robienie grafik, nagrywanie filmów, prowadzenie szkolnego Facebooka, YouTuba i TikToka.

Uczniowie to wszystko widzą. Dostrzegają, że osoba wierząca może być „normalnym człowiekiem”, a dodatkowo osobą, która angażuje się w szkolną codzienność, ma różne pasje i zainteresowania. Dostrzegam, że to jest ważne w kontekście uczęszczania uczniów na lekcje religii i podejścia do wiary, Pana Boga i do mnie samej.

Wychowankowie czują, że razem możemy robić piękne rzeczy, że możemy współpracować z osobami o różnym światopoglądzie. Istotne jest, żebyśmy jako nauczyciele religii byli „dla” uczniów, innych nauczycieli, rodziców, pracowników niepedagogicznych.

Wiele razy pomagałam różnym osobom w z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy