Dołącz do czytelników
Brak wyników

Lekcja z filmem

15 maja 2020

NR 3 (Maj 2020)

Film Odważni (Courageous)

65

Istnieje wiele wartościowych filmów. Bardzo dużo z nich można włączyć uczniom na lekcji czy polecić do obejrzenia w domu. Jest jednak taki film, który moim zdaniem powinien obejrzeć każdy człowiek. To Odważni w reżyserii Alexa Kendricka. 

Głównym tematem tego filmu jest ojcostwo i to, co znaczy być prawdziwym mężczyzną. Film próbuje między innymi znaleźć odpowiedź na pytanie, co robić, by być najlepszym, a nie tylko wystarczająco dobrym ojcem dla swoich dzieci? Ponadto porusza wiele innych ważnych aspektów życia, takich jak relacja z Bogiem, żałoba po stracie dziecka, uczciwość, odwaga, odpowiedzialność za rodzinę, wartość pracy i inne.

POLECAMY

Bohaterowie

Film Odważni przedstawia historie czterech policjantów – Adama Mitchella, Nathana Hayesa, Shane Fullera oraz Davida Thomsona. Na co dzień stawiają oni czoła walce z miejscowymi gangami. W międzyczasie do ich paczki dołącza Javier Martinez – pracownik fizyczny, który usilnie próbuje zapewnić byt rodzinie i nieustannie boryka się z brakiem pracy. Prosi więc Boga o pracę i jeden z policjantów zatrudnia go do budowy szopy, choć dzieje się to przez pomyłkę. Wynika z tego wiele zabawnych scen, które rozładowują napięcie budowane przez główny wątek.

Pewnego dnia w miasteczku zdarza się poważny wypadek – pijany kierowca uderza samochodem w pojazd, w którym była dziewięcioletnia córka Adama. Niestety, dziewczynka umiera, co powoduje olbrzymie załamanie całej rodziny. Niezwykle wiernie ukazane są tu sceny żałoby i zadawania sobie pytań o sens tej śmierci. Widzimy rodzinę pogrążoną w smutku, ale próbującą się wspierać oraz przyjaciół i sąsiadów starających się pomóc w zaistniałej sytuacji. Adam zaczyna rozmyślać nad tym, jakim był ojcem dla swojej córki oraz co może zmienić, by być wzorem dla syna. W końcu redaguje zobowiązanie, w którym wypisuje zadania dla siebie jako ojca i męża. Kiedy pokazuje je kolegom, oni też decydują się na jego podpisanie. Na ekranie możemy zobaczyć uroczystą przysięgę, podczas której ojcowie w towarzystwie żon i dzieci mówią na głos swoje przyrzeczenia, a następnie składają podpisy na oprawionych w ramki tekstach zobowiązania. Czyni to także David – młody policjant, który na początku wydawał się być chłopakiem, którego tematy ojcostwa i małżeństwa nie dotyczą, jednak w międzyczasie dowiadujemy się, że porzucił dziewczynę na wieść o tym, że jest z nim w ciąży. Od podpisania aktu zobowiązania chłopak usilnie stara się na nowo zdobyć zaufanie matki jego córki oraz samej dziewczynki.

W trakcie filmu możemy zaobserwować, jak tworzą i umacniają się relacje ojców z synami i córkami. Adam po wcześniejszych usilnych prośbach syna, żeby z nim trenował, w końcu decyduje się na to, mówiąc: „Muszę nauczyć się robić trudne rzeczy”. Traktuje to jako zadanie, jakie ma do spełnienia ze względu na to, że jest ojcem. Wspólne bieganie staje się też okazją do ważnych rozmów między nimi.

Również Nathan stara się umocnić relacje z piętnastoletnią córką, która nie rozumie, dlaczego nie może spotykać się z chłopakiem, którego nie znają jej rodzice. Sposób na rozwiązanie tego konfliktu jest przedstawiony w pięknej scenie, gdy Nathan zaprasza Jade do restauracji i prosi ją, by pozwoliła się wesprzeć w wyborze męża, gdy przyjdzie na to czas. Dodaje też, że od tej pory będzie traktował ją już jako kobietę. Pięknym symbolem jest wręczenie jej pierścionka z sercem, który ma symbolizować tę rozmowę. Będzie on kiedyś zastąpiony obrączką, a wzór miłości ojca do córki stanie się dla niej wzorem miłości, do jakiej ma dążyć w małżeństwie.

Ważnymi scenami w filmie są również pokusy, z jakimi ojcowie mogą się zmagać. Staje się tak, gdy Javier dostaje propozycję awansu, pod warunkiem że będzie oszukiwał w dokumentach. Wybiera jednak drogę uczciwości, powołując się na zobowiązanie, które podpisał, na przysięgę, że będzie uczciwy i odrzuca propozycję. Cała sytuacja okazuje się jednak testem, który bohater zdaje i wszystko dobrze się kończy. Przeciwnie rzecz ma się u Shane’a Fullera, który mimo podpisanego zobowiązania, wielokrotnie popełniał przestępstwa – kradł dowody (narkotyki) odebrane gangom, zamiast przekazywać je do laboratorium policyjnego. Tłumaczył się, że nie wystarcza mu pieniędzy przez alimenty. Dzięki akcji kolegów jego działanie zostało zdemaskowane. Ważną sceną staje się też wizyta jego kolegi, Adama, w więzieniu, kiedy Shane prosi, aby ten zajął się jego synem. Jest to wymownie przedstawione w jednej z ostatnich scen filmu, gdy Adam biegnie nie tylko ze swoim, ale także z synem kolegi.

Odważni na katechezie

Uważam, że ten film jest jednym z tych, które warto obejrzeć podczas lekcji. Jest nie tylko wartościowy, ale ma też w sobie mnóstwo scen, na które warto szczególnie zwrócić uwagę klasie w trakcie projekcji. Fabuła jest niezwykle bogata, zawarto w niej wiele scen zamkniętych w całość, które dotykają jakiegoś ważnego tematu. Ponadto historia bohaterów jest tak stworzona, że można podzielić ich życie na pewne etapy. Wszystko to pomaga w omawianiu całego filmu. Możemy go traktować jako całość lub po prostu rozbić na części i interpretować po kawałku, scena po scenie.

Wspomniana wyżej tematyka fil­mu świetnie pomaga w realizacji wielu zagadnień, głównie dotyczących rodziny, wychowania, wy­­­­boru odpowiedniego partnera, problemu rozwodów. Zatem bardzo dobrze wpisuje się w program nauczania dla trzeciej klasy liceum. Włączając film na lekcji, a następnie go omawiając, można na przykład zrealizować takie tematy, jak: „Być dobrym ojcem”, „Być dobrą matką”, „Dziecko darem i zadaniem dla małżonków”, „Rodzina wobec współczesnych zagrożeń”, „Parami do nieba” (przykłady wg podręcznika Wydawnictwa św. Stanisława). Dodam jeszcze, że Odważni mogą stać się po prostu świetnym sposobem na podsumowanie działu o małżeństwie czy rodzinie.

Niżej przedstawiam moje propozycje na pracę z tym filmem. Będą to metody nawiązujące do wspomnianych wyżej tematów. Pozostawiam więc dowolność w ich dopasowywaniu i modyfikowaniu pod kątem konkretnych treści, które nauczyciel chce przekazać.
 

Pytania ogólne

Na początek chciałabym zaproponować szereg ogólnych pytań dotyczących filmu. Można je wykorzystać w rozmowie z uczniami, w arkuszach zadań, jeśli chcemy je wprowadzić podczas oglądania czy wykorzystać jako zadanie domowe. Dzięki nim możemy sprawdzić, czy wszystko zostało dobrze przez uczniów zrozumiane oraz poznać ich opinię na różne tematy. Oto one:

  • Dlaczego film nosi tytuł Odważni?
  • Jakie cechy powinien mieć dobry ojciec?
  • Co powinien robić dobry ojciec?
  • Co oznacza: „Chwycić/trzymać kierownicę”?
  • Jak mężczyzna powinien traktować matkę jego dzieci?
  • Którym z ojców chcielibyście być (lub mieć za męża)?
  • W jaki sposób ojciec może stać się autorytetem dla dziecka?
  • W jaki sposób złe relacje z ojcem lub jego brak może wpływać na dziecko?
  • Czy jeśli ktoś pochodzi z trudnej rodziny, to czy może być dobrym ojcem? (jak bohater filmu – Nathan)
  • Jaka zmiana nastąpiła w Adamie po śmierci córki? Jak zachowywał się wcześniej?
  • Jak potoczyły się losy młodego przestępcy?
  • Co sądzisz o tym, żeby ojciec najpierw poznał osobę, z którą chce spotykać się jego córka?
  • Czy dobrym pomysłem jest zaproszenie córki na randkę?
  • Która scena z filmu wywarła na tobie największe wrażenie?
  • Które zdanie z filmu szczególnie zapadło ci w pamięć?


Kierownica

Kierownica w filmie ma znaczenie symboliczne. Odnosi się ona do pierwszej sceny. Podczas niej Nathan, przebywając na ­stacji benzynowej, odwraca się na chwilę, by umyć okna samochodu. W tym czasie zjawia się przestępca i ko­­rzystając z chwili nieuwagi kierowcy, wsiada do pojazdu i próbuje ukraść mu auto. Nathan rzuca się na złodzieja przez okno i nie wypuszcza kierownicy. Po szamotaninie auto skręca na pobocze, a przestępca ucieka. Celem Nathana nie była jednak walka o samochód. Widzimy to chwilę później, bo gdy otwiera tylne drzwi samochodu, okazuje się, że siedzi tam i płacze jego małe dziecko. To dzięki walce i chwyceniu kierownicy, uratował syna. Od tego momentu motyw złapania i trzymania kierownicy oznacza bycie dobrym mężem i ojcem, który odważnie kieruje swoją rodziną. Warto nawiązać do tej sceny, korzystając na przykład z poniższego zadania. Na początku należy podzielić uczniów na grupy czteroosobowe i rozdać im duże arkusze papieru i pisaki. Ich zadaniem może być:

  1. Narysować kierownicę auta.
  2. Przedstawić graficznie lub opisać, co musi robić mężczyzna, by dobrze zajmować się rodziną, by nie wypuszczać kierownicy z rąk. Jakie rzeczy powinien robić, a jakich unikać?
    ...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy