Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

20 marca 2020

NR 2 (Marzec 2020)

Aktywne lekcje religii – proste sposoby na zaangażowanie uczniów

59

Czasami wydaje się, że im więcej na lekcji mówimy, czytamy, pokazujemy, dajemy gotowych po­­mocy, tym lepiej dla naszych uczniów. Ale wcale tak nie jest, ponieważ jak już w roku 1969 zauważył Edgar Dale z Uniwersytetu w Ohio i opisał coś, co dziś nazywamy stożkiem Dale’a – najskuteczniej uczymy się poprzez uczenie i zastosowanie wiedzy w praktyce, najmniej przez samo czytanie i słuchanie, oglądanie obrazów nieruchomych. Gdy demonstrujemy coś, aktywnie zwiedzamy, prezentujemy, symulujemy – wówczas nasze uczenie się staje się skuteczniejsze (zob. E. Dale, Audio-
-visual Methods in Teaching, New York 1969). Zatem dopiero wtedy, kiedy nasi uczniowie sami będą mówić i robić, najwięcej z naszych lekcji zapamiętają, ponieważ na lekcji nie jest ważne, co robi nauczyciel, ale to, co robią uczniowie. Mamy być kreatorami czasu i pracy na katechezie.
Teraz jest okres Wielkiego Postu – w podręcznikach metodycznych zwykle pojawiają się propozycje tematu na ten czas i należy z nich skorzystać, ale warto też nawiązywać do tego przy innych tematach na katechezie. Przecież Wielki Post to aż 40 dni! Może to być końcówka lekcji, jakiś przerywnik albo początek każdej religii, wystarczy kilka minut, aby przypomnieć, że trwa Wielki Post, że w piątek jest droga krzyżowa, w niedzielę gorzkie żale – i zachęcać do udziału w tych nabożeństwach. Jak w takim razie zaangażować naszych uczniów w pracę?


Zarówno młodsze, jak i starsze klasy możemy poprosić o zilustrowanie jednej stacji drogi krzyżowej, a z gotowych prac zrobić wystawę w szkole lub kościele. Ilustracje dzieci można również wykorzystać do prezentacji multimedialnej przy omawianiu poszczególnych wydarzeń lub wyświetlać podczas nabożeństwa w kościele. Innym sposobem na zaangażowanie uczniów jest lekcja, podczas której przygotowują oni rozważania do poszczególnych stacji, wiersza lub opowiadania, które też można wykorzystać na wystawie albo właśnie podczas drogi krzyżowej w kościele.
Niezastąpione są kolorowanki, które można znaleźć w księgarni lub wykorzystać te, które są dostępne w internecie – i również warto z tego korzystać, nie tylko w młodszych klasach, starsze dzieci też lubią kolorować, i to wcale nie jest strata czasu, tym bardziej jeśli dodamy do wydrukowanych kolorowanek chmurki – karteczki samoprzylepne – przy twarzach bohaterów i poprosimy o napisanie dialogów poszczególnych wydarzeń drogi krzyżowej. 

...

Ten artykuł dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy