Dobra współpraca z rodzicami warunkuje harmonijny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w nauce, jak i na rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych, zatem wymaga naszej troski i podjęcia odpowiednich wysiłków.
POLECAMY
Współpraca oparta na zaufaniu – wspólny cel
Dobra współpraca opiera się na zaufaniu, że obie współpracujące strony działają na rzecz podzielanego przez siebie wspólnego celu, jakim jest w tym wypadku dobro ucznia/dziecka. Dobra współpraca wyklucza zatem udowadnianie swojej przewagi, rywalizację o wpływy o to, kto jest ważniejszy w życiu dziecka, kto ma więcej do powiedzenia, kto ma większe znaczenie, kto się lepiej zna na tym, co dziecku jest potrzebne. Dobra współpraca zakłada przyjęcie założenia, że zarówno rodzice, jak i nauczyciele pragną dobrze i kompetentnie wychowywać i nauczać dzieci. I ten wspólny mianownik stanowi fundament budowania relacji opartej na zaufaniu i współpracy, łączy ludzi pochodzących z bardzo różnych środowisk i grup zawodowych, mających różne zainteresowania. Dzięki temu dwa ważne dla dziecka światy, czyli rodzina i szkoła, tworzą wspólną przestrzeń do rozwoju, przekazują spójny obraz świata, co daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, stabilności.
Ważne jest, żeby rodzice, „oddając w czyjeś ręce” swój najcenniejszy skarb, czyli swoje dziecko, mieli przekonanie, że to dobre dla niego miejsce, bezpieczne i godne zaufania. Z drugiej strony, aby nauczyciele doceniali to zaufanie, jakim są obdarzeni, i starali się dołożyć wszelkich starań, by potwierdzić, że tak rzeczywiście jest. W ramach tej nauczycielsko-rodzicielskiej współpracy ważne, żeby słuchać się wzajemnie, poznawać swoje oczekiwania i potrzeby. Przy czym warto zaznaczyć, że to, iż nauczyciele będą starali się poznać...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!