Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

6 lipca 2021

NR 10 (Lipiec 2021)

W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego

0 51
Wiodące cele katechetyczne
  • poznanie znaku krzyża i szacunek dla tego gestu,
  • wykonywanie znaku krzyża świadomie i z szacunkiem,
  • poznanie prawdy, że krzyż jest symbolem miłości Boga do człowieka,
  • wychowanie do szacunku wobec tego świętego znaku oraz godnego wypowiadania i czczenia Imion Boskich Trójcy Świętej
Szczegółowe cele 
operacyjne
Uczeń:
  • wie, czym jest krzyż,
  • potrafi wykonać znak krzyża,
  • wie, że na chrzcie przychodzi do niego Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty,
  • wymienia serce jako miejsce obecności Boga w nas,
  • wymienia imiona Trójcy Świętej,
  • z szacunkiem odnosi się do krzyża,
  • wymienia miejsca i sytuacje, w których wykonuje znak krzyża
Metody nauczania 
  • rozmowa, pogadanka, śpiew z gestami, rysunek
Środki dydaktyczne
  • skarby, które przynoszą dzieci,
  • obrazek perły lub innego skarbu, rysunek lupy, ręki i pieniędzy,
  • duża koniczynka, małe koniczynki dla każdego dziecka, serce wycięte z kartonu,
  • krzyż,
  • krzyżyk na łańcuszku


Przebieg lekcji

  1. Rozpoczęcie katechezy
    Znak krzyża świętego.
     
  2. Wprowadzenie do katechezy
    Dzieci przynoszą swoje skarby, pokazują je, opowiadają o nich, mówią, skąd je mają (otrzymały, kupiły, znalazły). Układają je na przygotowanym wcześniej stoliku. Katecheta przynosi obrazki, na których są inne skarby: wyciągnięta ręka – znak podarunku; pieniądze – znak zakupu; lupa – znak odnalezienia prezentu. Umieszczamy je na tablicy. Pokazujemy dzieciom również rysunek perły lub czegoś drogocennego (można mieć taki skarb w ręce) i opowiadamy, że jest on bardzo cenny (można nawiązać do przypowieści o skarbie). Tworzymy kilka grup. Zadaniem każdej jest narysowanie, w jaki sposób można strzec swojego skarbu (np. zamknąć w skrzyni, w sejfie lub zanieść do banku). Rysunki dzieci umieszczamy na tablicy.
     
  3. Odkrywanie Bożego wezwania
    Jest taki skarb, który można przechowywać tylko w sercu. Pokazujemy pięknie zapakowane pudełko z napisem „Uwaga skarb”, w którym znajdują się koniczynki dla każdego dziecka oraz jedna większa koniczynka do położenia na szarym papierze. Informujemy dzieci, że w pudełku znajduje się coś, co przypomina nam skarb, który otrzymał każdy z nas.
  • Jaki to skarb?
    Dziecko wyciąga z pudełka największą koniczynkę i umieszcza ją na tablicy równolegle do perły. Na liściach koniczyny znajdują się trzy imiona: Bóg Ojciec, Syn Boży i Duch Święty. Oznaczają one naszego Jedynego Boga. To jest największa tajemnica naszej wiary. Bóg jest naszym najcenniejszym skarbem, który otrzymaliśmy za darmo w czasie chrztu świętego.
     
  • Gdzie taki skarb przechowujemy?
    Katecheta pokazuje dzieciom duże serce i prosi jedno dziecko, aby umieściło je na tablicy pod koniczynką. Wręczamy (lub przypinamy) każdemu dziecku małe koniczynki, aby przypominały im o miłości Boga, aby dziękowały Bogu za to, że od chwili chrztu mieszka w naszych sercach.
  1. Odpowiedź na Boże wezwanie
    Wykonujemy znak krzyża.
  • Gdzie spotykamy krzyż?
    (wypowiedzi dzieci)
    W kościele, w domu, na ulicy, w szkole, w przedszkolu, na cmentarzu, obok kościoła itd.

    Krzyż należy szanować, ponieważ jest on znakiem miłości Boga do nas. Ludzie, którzy kochają Boga, wieszają krzyże na ścianach swoi...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy