Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

17 sierpnia 2022

NR 16 (Lipiec 2022)

Spotkanie z kochającym Ojcem i przyjaciółmi

0 61
Cel katechetyczne
  • Nawiązanie do religijnych przeżyć w czasie wakacji.
  • Przybliżanie dziecku rzeczywistości, że jest Ktoś, Kto bardzo chce się spotkać z ludźmi.
  • Dziecko wie, że na katechezie będzie spotykać się z kochającym Bogiem i przyjaciółmi.
  • Ukazanie dzieciom, że istotą katechezy jest spotkanie z Jezusem
Cele operacyjne Uczeń:
  • okazuje życzliwość innym,
  • współpracuje z innymi dziećmi w grupie,
  • chce brać udział w katechezie i przyjąć Jezusa jako najważniejszą Osobę w swoim życiu,
  • wie, że w czasie katechezy będzie poznawał Boga
Metody pracy
  • zabawy integracyjne,
  • modlitwa,
  • pogadanka,
  • śpiewanie piosenki,
  • rysowanie,
  • prezentacja podręcznika i zeszytu ćwiczeń,
  • praca plastyczna,
  • rozmowa
Środki dydaktyczne
  • puzzle,
  • szary papier, klej i kredki,
  • kolorowa piłeczka,
  • zeszyt i podręcznik ucznia,
  • karteczki dla każdego dziecka

 

POLECAMY

Przebieg lekcji

1. Rozpoczęcie katechezy

Panie Jezu, chcemy dziś podziękować Ci za nasze spotkanie, na którym chcemy poznawać Ciebie, aby jeszcze bardziej Cię kochać. Dziękujemy za czas wakacji, w których czasie podziwialiśmy Twoje piękne dzieła, Twój piękny świat...

Piosenka „Dzisiaj jest dzień”.

2. Wprowadzenie do katechezy

  • Siadamy w kręgu. Przedstawiamy się, przekazując sobie piłeczkę i wymawiając swoje imię. Po przedstawieniu się każdej osoby śpiewamy powitalną piosenkę (na melodię „Panie Janie”):
    Witaj Olu, witaj Olu, (klepiemy się w uda)
    jak się masz? (2x) (klaszczemy w ręce)
    Wszyscy cię lubimy, (2x) (klaszczemy w dłonie sąsiadów)
    bądź wśród nas! (2x) (wykonujemy zapraszający gest)
  • Tworzymy krąg. Przedstawiamy się w następujący sposób:
    Nazywam się... Bardzo lubię...
    Dzieci podchodzą do siebie i podają sobie ręce, śpiewając piosenkę „Dobrze, że jesteś”.
  • Zabawa zapoznawcza „Imię i nastrój”.
    Polega ona na tym, że każdy z uczniów mówi swoje imię w określony przez nas sposób, np. prosimy dzieci, aby pomyślały, jak się czują, kiedy otrzymują zaproszenie – wyrażają te uczucia, mówiąc swoje imię i odpowiednio modulując głosem. Potem mogą powiedzieć to imię jeszcze raz, ale wyrażając swoje uczucia, kiedy np. zabawa zostaje odwołana.

3. Odkrywanie Bożego wezwania

  • Rozdajemy dzieciom karteczki i prosimy, aby namalowały konkretną rzecz, np. kwiatek stojący na biurku, albo swoją szkołę, i przyklejamy te karteczki na tablicę. Zadajemy dzieciom pytania – czy te rysunki są jednakowe, czym się różnią, dlaczego się różnią itp.
    Dążymy do tego, aby dzieci odkryły, że chociaż każdy jest inny, to tworzymy jedną grupę, jedną wspólnotę.
  • Pytamy dzieci, Kim jest Pan Jezus i co przypomina nam o Jego obecności w naszej klasie. Nawiązujemy do wakacyjnych przeżyć dzieci, pytając, gdzie mogły spotkać się z Jezusem podczas wakacji – słuchamy wypowiedzi chętnych dzieci.
    Aby lepiej poznać Jezusa, potrzebna jest jeszcze jedna ważna umiejętność. Zaraz sprawdzę, czy już ją posiadacie. Kto z was mnie słyszy, niech podniesie rękę do góry (w ten sposób sprawdzamy, czy uczniowie reagują na polecenie).
    • Co może być przeszkodą w słuchaniu? (roztargnienie, hałas, inni uczniowie)
    • Czy można „słuchać oczami”? (nie można usłyszeć dźwięków, ale dzięki oczom też można lepiej słyszeć innych – są to różne gesty, np. położenie palca na ustach)
    • Czy wystarczą oczy i uszy?
    • Co to znaczy słuchać kogoś? (słuchamy wypowiedzi dzieci)

Przykład

Jesteś na podwórku. Mama cię woła, żebyś wrócił do domu. Słyszysz głos mamy i nawet odpowiadasz, że już idziesz, ale chcesz się jeszcze bawić i nie wracasz. Mama w końcu po ciebie przychodzi i jest jej przykro. Mimo że ją słyszałeś, to jej nie posłuchałeś. Przepraszasz mamę i przypominasz sobie, że do słuchania potrzebne jest również... (dzieci próbują dokończyć zdanie) serce i sumienie.

  • Prosimy dzieci, aby opowiedziały o swoich wakacjach – gdzie je spędziły, czy ktoś ich zaprosił do siebie, a może oni zaprosili kogoś.
    • Co to znaczy zaprosić kogoś? (wypowiedzi)
      To znaczy być dla kogoś kimś ważnym, chcieć podzielić się z kimś swo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy