Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

31 marca 2021

NR 8 (Marzec 2021)

Mój udział w drodze krzyżowej Jezusa

0 88
Cele główne
 
  • zapoznanie z wydarzeniami męki i śmierci Jezusa na krzyżu,
  • wychowanie do ufności i wiary w nieskończoną miłość Boga,
  • ukazanie tajemnicy wydarzeń Wielkiego Piątku oraz sensu cierpienia i znaczenia śmierci Jezusa na krzyżu,
  • przygotowanie do głębokiego przeżycia Wielkiego Piątku,
  • wychowanie do poszanowania krzyża, podkreślenie jego znaczenia i zrozumienia tajemnicy śmierci Jezusa
Cele 
szczegółowe

Uczeń:

POLECAMY

  • wie, że Jezus, umierając na krzyżu, przebaczył swoim oprawcom,
  • potrafi powiedzieć, dlaczego pamiątkę obchodzimy w Wielki Piątek,
  • wie, dlaczego krzyż jest tak ważnym znakiem dla chrześcijan i pragnie go szanować,
  • chce przebaczać i prosić o przebaczenie,
  • potrafi wymienić stacje Drogi Krzyżowej

Metody pracy 

pogadanka, pantomima, rozmowa

Środki dydaktyczne 

puzzle logiczne, czyli zdania-klucze, rysunki lub obrazy ze stacjami drogi krzyżowej, krzyż, Pismo Święte

 

Przebieg lekcji:

1.    Rozpoczęcie katechezy
Znakiem krzyża świętego i słowami Któryś za nas cierpiał rany, Jezu Chryste zmiłuj się nad nami.

2.    Wprowadzenie do katechezy
Wpatrujemy się w krzyż – chwila ciszy (można wykorzystać melodię z pieśni wielkopostnej).
Rozmowa z uczniami na temat tego, kiedy czynimy znak krzyża świętego (wypowiedzi uczniów).
Wniosek
Znakiem krzyża świętego zaczynamy i kończymy dzień, czynimy go przed i po posiłku, żegnamy się również na początku i na końcu Mszy świętej i innych modlitw, mijając krzyż lub kościół; w czasie chrztu św. rodzice i chrzestni naznaczają nas tym znakiem; rodzice czynią ten znak na czole swego dziecka od początku życia – przed snem, przed wyjściem z domu, a także wszyscy domownicy w ten sposób się błogosławią.

3.    Pogadanka z uczniami

  • Z jakim wydarzeniem łączy się znak krzyża? (wypowiedzi uczniów)

Wniosek

Krzyż przypomina nam o śmierci Jezusa Chrystusa. Przypomnijmy sobie te wydarzenia, aby zrozumieć, co Bóg nam daje przez śmierć swojego Syna i odczytać, co znaczy śmierć Jezusa na krzyżu.

4.     Odkrywanie Bożego wezwania
W tym celu dzielimy klasę na grupy i każdej dajemy karty, na których są fragmenty tekstu. Zadaniem uczniów jest ułożenie z nich pełnego zdania.

  • Jezus / umarł / za nas / na krzyżu, / bo bardzo / nas kocha
  • Krzyż / jest / znakiem / wybawienia / i przebaczenia
  • Chrystus / przychodzi / z nieba / na ziemię / i przeprowadza / nas / z ciemności / ku światłu
  • Któryś / za nas / cierpiał / rany, / Jezu / Chryste / zmiłuj się / nad nami

Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują swoje zdania – można je zawiesić na tablicy.

5.    Odpowiedź na Boże wezwanie
Podsumowując pracę uczniów, rozmawiamy z nimi o znaczeniu tych słów.

  • Gdzie i kiedy Pan Jezus umarł na krzyżu?
  • Jak nazywamy dzień, w który umarł Pan Jezus?
  • Jakie znaczenie ma dla nas krzyż?
  • Dlaczego potrzebujemy wybawienia i przebaczenia?
  • Kiedy żyjemy w ciemności, a kiedy w światłości? (przykłady sytuacji z życia; wypowiedzi uczniów i rozmowa na ten temat).
  • Które z zdań można przedstawić w ­­...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy