Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

25 marca 2022

NR 14 (Marzec 2022)

Miłość z przymusu? Rola Szymona z Cyreny w drodze krzyżowej Jezusa

0 239
Cel główny
  • ukazanie wartości pomocy potrzebującym na przykładzie Szymona z Cyreny,
  • kształtowanie postawy pomagania potrzebującym, niezależnie od naszych chęci
Cele 
szczegółowe
Uczeń:
  • wyjaśnia, na czym polega nabożeństwo Drogi Krzyżowej,
  • podaje, że postać Szymona z Cyreny występuje w V stacji nabożeństwa drogi krzyżowej,
  • określa, że pomoc potrzebującym jest chrześcijańskim obowiązkiem,
  • charakteryzuje postawę Szymona na drodze krzyżowej Jezusa,
  • rozróżnia pomoc przymuszoną i udzieloną z własnych chęci,
  • ukazuje związek drogi krzyżowej Jezusa z życiem chrześcijanina,
  • z szacunkiem odnosi się do krzyża
Metody pracy
  • rozmowa kierowana,
  • czytanie tekstów biblijnych,
  • medytacja obrazu,
  • opowiadanie,
  • refleksja,
  • praca w grupach
Środki 
dydaktyczne
  • opisy scenek dla grup,
  • nagranie muzyki refleksyjnej,
  • obraz przedstawiający V stację drogi krzyżowej,
  • teksty biblijne: Mt 27,32; Mk 15,21; Łk 23,26


Przebieg lekcji:

1. Rozpoczęcie katechezy 
Modlitwa do Ducha Świętego („Duchu miłości wylewaj się na nas z przebitego serca Jezusa”).

2. Wprowadzenie do katechezy: 
Praca w grupach: dzielimy klasę na grupy i każdej grupie dajemy krótki opis scenek.
Grupa 1
Chodnikiem idzie starsza pani, która niesie dużą reklamówkę z zakupami. Naprzeciw idą roześmiane koleżanki. Reklamówka się rozrywa i zakupy się rozsypują. Dziewczynki spoglądają na siebie i idą dalej…

Grupa 2
Grupa młodych ludzi wsiada do tramwaju – rozmawiają, śmieją się, opowiadają sobie dowcipy. Prawie wszyscy mają siedzące miejsca. Na kolejnym przystanku wsiadają następni pasażerowie, a wśród nich starszy mężczyzna. Staje obok młodych. Jeden z chłopców wstaje i ustępuje mu miejsca.

Grupa 3
Na korytarzu w szkole siedzi pod ścianą mało lubiana w klasie dziewczynka i płacze. Kilka osób przechodzi obok, niektórzy zerkają w jej kierunku, ale idą dalej, inni nawet nie zwracają na nią uwagi. Podchodzi do niej chłopiec i pyta, co się stało i jak może jej pomóc.

Grupa 4
Kuba po raz kolejny zapomniał linijki i cyrkla na matematykę. Nauczycielka na pewno wstawi mu kolejną uwagę za nieprzygotowanie i tym razem to już będzie jedynka. Idzie do innej klasy i prosi, aby ktoś pożyczył mu przybory. Każdy wzrusza ramionami i nie zamierza pomóc. Kuba dostaje jedynkę…

POLECAMY

3. Pogadanka z uczniami
Jak reagujemy na potrzeby innych? (wypowiedzi uczniów)

  • Które reakcje osób widzących trudną sytuację były właściwe?
  • Dlaczego przedstawione w scenach osoby nie udzieliły pomocy?
  • Jak wy zachowalibyście się w podobnych sytuacjach?

Niestety często w naszym życiu bywa tak, że widzimy i słyszymy wołanie o pomoc i nie reagujemy. Różne są powody. Najczęściej jesteśmy obojętni na to, co spotyka innych i myślimy: „Dlaczego to właśnie ja mam pomóc, nie mogą inni?”.

4. Odkrywanie Bożego wezwania
Na dzisiejszej katechezie spotkamy osobę, która udzieliła pomocy samemu Panu Jezusowi i odkryjemy, czym się ona kierowała.

Czytanie fragmentów Ewangelii: Mt 27,32; Mk 15,21; Łk 23,26
Czego z tych fragmentów Ewangelii dowiadujemy się o Szymonie? (wypowiedzi uczniów)
Wnioski:

  • Szymon pochodził z Cyreny.
  • Był ojcem Aleksandra i Rufusa.
  • Wracał z pola, gdy spotkał Jezusa. 
  • Został przymuszony do pomocy Jezusowi.
  • Pomógł Jezusowi dźwigać krzyż.
  • Pomógł, choć nie chciał.
  • Otrzymał łaskę wiary.

Podróż w wyobraźni – włączamy muzykę refleksyjną i cicho mówimy:

Wyobraź sobie, że jest południe, niesamowity upał. Szymon wraca do domu po ciężkiej pracy w polu. Ma zamiar odpocząć, zjeść posiłek, a potem wrócić na pole. Przypadkowo znajduje się w samym środku tłumu, który prowadzi na ukrzyżowanie skrwawionego i potykającego się ze zmęczenia skazańca. Szymon zobaczył umęczonego Jezusa, ale sam przecież nie może ominąć rzymskich żołnierzy i podejść do Niego. Widzi, jak jeden z żołnierzy rozgląda się wokół i kogoś szuka. Żołnierz dostrzega silnego Szymona, chwyta go za ramię i zmusza do wzięcia krzyża. Szymon nie ma wyjścia – bierze krzyż na ramiona i pomaga Jezusowi...

Medytacja obrazu „Szymon z Cyreny pomaga dźwigać krzyż”

Umieszczamy na tablicy obraz przedstawiający V stację drogi krzyżowej.
Zwróćcie uwagę na osoby, kolory, tło obrazu...

  • Co przedstawia ten obraz?
  • Kto jest na pierwszym planie obrazu?
  • Co wyraża twarz Jezusa?
  • Która z postaci to Szymon z Cyreny?
  • Co wyraża twarz Szymona?
  • Gdzie spotkaliście obraz z Szymonem pomagającym nieść krzyż Jezusowi?

Wniosek:
Pomoc Szymona z Cyreny rozważamy podczas nabożeństwa drogi krzyżowej odprawianej w Wielkim Poście. Przy piątej stacji drogi krzyżowej uczymy się dostrzegać ludzi będących w potrzebie.

5. Odpowiedź na Boże wezwanie
Pomagając, zbliżamy się do Jezusa.

  • Dlaczego Szymon pomógł Jezusowi?
  • Co zyskał, pomagając Jezusowi?

Wniosek:
Szymon doznał wielkiej łaski. Został zaproszony przez Jezusa do udziału w dziele odkupienia ludzi. I chociaż początkowo nie zamierzał pomagać, nie chciał mieć nic wspólnego ze Skazańcem, to tradycja przekazuje nam, że po spotkaniu z Chrystusem otrzymał łaskę wiary. Z przymusowego pomocnika stał się pomocnikiem, który pomagał z potrzeby serca. Chrystus pragnie, by wszyscy tak postępowali.

  • Kiedy my stajemy się podobni do Szymona z Cyreny?
  • Czego uczy nas historia Szymona z Cyreny?
  • Dlaczego powinniśmy pomagać innym?
  • Dlaczego trudniej jest pomagać tym, z których inni się śmieją?

(wypowiedzi uczniów)
Wniosek:
Stajemy się podobni do Szymona, gdy troszczym...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy