Cel główny |
|
Cele szczegółowe |
Uczeń:
|
Metody pracy |
|
Środki dydaktyczne |
|
Przebieg lekcji:
1. Rozpoczęcie katechezy
Modlitwa do Ducha Świętego („Duchu miłości wylewaj się na nas z przebitego serca Jezusa”).
2. Wprowadzenie do katechezy:
Praca w grupach: dzielimy klasę na grupy i każdej grupie dajemy krótki opis scenek.
Grupa 1
Chodnikiem idzie starsza pani, która niesie dużą reklamówkę z zakupami. Naprzeciw idą roześmiane koleżanki. Reklamówka się rozrywa i zakupy się rozsypują. Dziewczynki spoglądają na siebie i idą dalej…
Grupa 2
Grupa młodych ludzi wsiada do tramwaju – rozmawiają, śmieją się, opowiadają sobie dowcipy. Prawie wszyscy mają siedzące miejsca. Na kolejnym przystanku wsiadają następni pasażerowie, a wśród nich starszy mężczyzna. Staje obok młodych. Jeden z chłopców wstaje i ustępuje mu miejsca.
Grupa 3
Na korytarzu w szkole siedzi pod ścianą mało lubiana w klasie dziewczynka i płacze. Kilka osób przechodzi obok, niektórzy zerkają w jej kierunku, ale idą dalej, inni nawet nie zwracają na nią uwagi. Podchodzi do niej chłopiec i pyta, co się stało i jak może jej pomóc.
Grupa 4
Kuba po raz kolejny zapomniał linijki i cyrkla na matematykę. Nauczycielka na pewno wstawi mu kolejną uwagę za nieprzygotowanie i tym razem to już będzie jedynka. Idzie do innej klasy i prosi, aby ktoś pożyczył mu przybory. Każdy wzrusza ramionami i nie zamierza pomóc. Kuba dostaje jedynkę…
POLECAMY
3. Pogadanka z uczniami
Jak reagujemy na potrzeby innych? (wypowiedzi uczniów)
- Które reakcje osób widzących trudną sytuację były właściwe?
- Dlaczego przedstawione w scenach osoby nie udzieliły pomocy?
- Jak wy zachowalibyście się w podobnych sytuacjach?
Niestety często w naszym życiu bywa tak, że widzimy i słyszymy wołanie o pomoc i nie reagujemy. Różne są powody. Najczęściej jesteśmy obojętni na to, co spotyka innych i myślimy: „Dlaczego to właśnie ja mam pomóc, nie mogą inni?”.
4. Odkrywanie Bożego wezwania
Na dzisiejszej katechezie spotkamy osobę, która udzieliła pomocy samemu Panu Jezusowi i odkryjemy, czym się ona kierowała.
Czytanie fragmentów Ewangelii: Mt 27,32; Mk 15,21; Łk 23,26
Czego z tych fragmentów Ewangelii dowiadujemy się o Szymonie? (wypowiedzi uczniów)
Wnioski:
- Szymon pochodził z Cyreny.
- Był ojcem Aleksandra i Rufusa.
- Wracał z pola, gdy spotkał Jezusa.
- Został przymuszony do pomocy Jezusowi.
- Pomógł Jezusowi dźwigać krzyż.
- Pomógł, choć nie chciał.
- Otrzymał łaskę wiary.
Podróż w wyobraźni – włączamy muzykę refleksyjną i cicho mówimy:
Wyobraź sobie, że jest południe, niesamowity upał. Szymon wraca do domu po ciężkiej pracy w polu. Ma zamiar odpocząć, zjeść posiłek, a potem wrócić na pole. Przypadkowo znajduje się w samym środku tłumu, który prowadzi na ukrzyżowanie skrwawionego i potykającego się ze zmęczenia skazańca. Szymon zobaczył umęczonego Jezusa, ale sam przecież nie może ominąć rzymskich żołnierzy i podejść do Niego. Widzi, jak jeden z żołnierzy rozgląda się wokół i kogoś szuka. Żołnierz dostrzega silnego Szymona, chwyta go za ramię i zmusza do wzięcia krzyża. Szymon nie ma wyjścia – bierze krzyż na ramiona i pomaga Jezusowi...
Medytacja obrazu „Szymon z Cyreny pomaga dźwigać krzyż”
Umieszczamy na tablicy obraz przedstawiający V stację drogi krzyżowej.
Zwróćcie uwagę na osoby, kolory, tło obrazu...
- Co przedstawia ten obraz?
- Kto jest na pierwszym planie obrazu?
- Co wyraża twarz Jezusa?
- Która z postaci to Szymon z Cyreny?
- Co wyraża twarz Szymona?
- Gdzie spotkaliście obraz z Szymonem pomagającym nieść krzyż Jezusowi?
Wniosek:
Pomoc Szymona z Cyreny rozważamy podczas nabożeństwa drogi krzyżowej odprawianej w Wielkim Poście. Przy piątej stacji drogi krzyżowej uczymy się dostrzegać ludzi będących w potrzebie.
5. Odpowiedź na Boże wezwanie
Pomagając, zbliżamy się do Jezusa.
- Dlaczego Szymon pomógł Jezusowi?
- Co zyskał, pomagając Jezusowi?
Wniosek:
Szymon doznał wielkiej łaski. Został zaproszony przez Jezusa do udziału w dziele odkupienia ludzi. I chociaż początkowo nie zamierzał pomagać, nie chciał mieć nic wspólnego ze Skazańcem, to tradycja przekazuje nam, że po spotkaniu z Chrystusem otrzymał łaskę wiary. Z przymusowego pomocnika stał się pomocnikiem, który pomagał z potrzeby serca. Chrystus pragnie, by wszyscy tak postępowali.
- Kiedy my stajemy się podobni do Szymona z Cyreny?
- Czego uczy nas historia Szymona z Cyreny?
- Dlaczego powinniśmy pomagać innym?
- Dlaczego trudniej jest pomagać tym, z których inni się śmieją?
(wypowiedzi uczniów)
Wniosek:
Stajemy się podobni do Szymona, gdy troszczym...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!