Ostatnie lata wystawiły na próbę zdolność nauczycieli do przystosowywania się do nowych warunków. Długofalowe skutki pandemii stały się teraz bardziej widoczne, przekładając się na więcej problemów pedagogicznych. Uczniowie borykający się z trudnościami natury psychologicznej stanowili (i nadal stanowią) ogromne wyzwanie wychowawcze dla nauczycieli. Konieczna była zdolność do udzielenia wsparcia psychologicznego, a także czujność, w jakiej sytuacji wymagana będzie pomoc specjalisty lub pokierowanie ucznia do poradni. Kolejnym ogromnym wyzwaniem było przyjęcie do szkół dzieci uchodźczych, co wymagało nie lada umiejętności w kwestiach organizacyjnych. W takiej sytuacji odpoczynek nie powinien być wyborem, lecz obowiązkiem. Przełączenie się z trybu „pracującego” na tryb „zrelaksowany” nie jest jednak takie proste – często to nie lada wyzwanie.
POLECAMY
Mózg zużywa około 20 procent energii całego ciała, co czyni go najbardziej wymagającym organem w organizmie człowieka. Właśnie dlatego czasem nawet praca intelektualna, jak prowadzenie zajęć, planowanie grafików czy sprawdzanie ankiet, może sprawiać, że pojawia się poczucie zmęczenia jak po intensywnym wysiłku fizycznym. Przeciążenie pracą oraz doświadczanie lęku uwydatniają problem, gdyż poziom hormonów stresu rośnie w takich sytuacjach. Te naturalne wbudowane systemy alarmowe pełnią ważną funkcję ochronną, ale uaktywnione przez długi czas mogą powodować zmiany strukturalne w mózgu i wpływać na funkcjonowanie wielu in...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!