Cel główny POLECAMY |
Uwrażliwienie uczniów na aktualność Słowa Bożego w ich życiu |
Cele szczegółowe |
Uczeń:
|
Ilość jednostek lekcyjnych | jedna godzina lekcyjna |
Metody pracy |
|
Formy pracy |
|
Środki |
dziennik lekcyjny, długopis, tablica interaktywna, rzutnik, laptop, głośniki, Pismo Święte, stół, krzesła |
Wprowadzenie
- Nauczyciel i uczniowie wspólnie odmawiają Ojcze nasz.
- Katecheta wita się z uczniami.
- Sprawdzenie listy obecności.
- Nauczyciel zapisuje w dzienniku lekcyjnym.
- Krótkie przypomnienie wiadomości z ostatniej katechezy.
Rozwinięcie
1.Katecheta przedstawia prezentację multimedialną na temat Pisma Świętego. Rozpoczynamy pogadankę z uczniami połączoną z miniwykładem.
Co wiemy na temat Pisma Świętego? Kto jest autorem Biblii? Co to jest natchnienie Boże? Na jakie części się dzieli i ile ksiąg ma każda część? Uczniowie udzielają odpowiedzi. Katecheta podkreśla, że Pismo Święte powstawało przez ponad tysiąc lat i tworzyło je wiele pokoleń ludzi. Zamiarem Boga było skierowanie żywego i aktualnego Słowa Bożego do ukochanego przez Niego człowieka znajdującego się w określonych okolicznościach życia. Pismo Święte zawiera słowa miłości, pouczenia, przestrogi, czytając je i rozważając, człowiek ma wrażenie, że nic nie straciło na swojej wartości. W tym tkwi Sekret Pana Boga, że Jego Słowo jest zawsze na czasie. Należy dodać, że księgi Pisma Świętego tworzyli różni autorzy: król, prorok, lekarz, rybak czy celnik. Oczywiście, Naczelnym Redaktorem był Bóg i to On ukazywał i objawiał poszczególnym ludziom, jaki przekaz mają ich księgi zawierać. Każdy z autorów żył w konkretnych czasach, cechowała go określona mentalność społeczna i kulturowa oraz typowe dla siebie przedstawianie Boga. Pismo Święte było pisane w języku hebrajskim, aramejskim i greckim. Należy podkreślić, że Pismo Święte jest najbardziej rozpowszechnioną Księgą na świecie. Biblia dzieli się na Stary testament mający 46 ksiąg, odnoszących się do dziejów ludzkości od stworzenia świata do Narodzin Mesjasza, oraz na Nowy Testament mający 27 ksiąg, które dotyczą okresu od Narodzin Jezusa do początków powstania Kościoła.
2. Uczniowie dokonują zapisu tematu lekcji i notatki:
Pismo Święte powstawało przez ponad tysiąc lat i tworzyło je wiele pokoleń ludzi. Zamiarem Boga było skierowanie żywego i aktualnego Słowa Bożego do ukochanego przez Niego człowieka znajdującego się w określonych okolicznościach życia. Pismo Święte zawiera słowa miłości, pouczenia, przestrogi, czytając je i rozważając, człowiek ma wrażenie, że nic nie straciło na swojej wartości. W tym tkwi Sekret Pana Boga, że Jego słowo jest zawsze na czasie.
3. Przypomnienie uczniom: Jak czytać Pismo Święte? (dokonuje się również w prezentacji multimedialnej). Określony fragment w Piśmie Świętym znajdujemy przy pomocy sigli biblijnych, np. J 3, 5–6.
J – oznacza księgę (tutaj Ewangelię św. Jana). Jeżeli ma się kłopot ze znalezieniem księgi w Piśmie Świętym, to wówczas warto zajrzeć do skrótów ksiąg i odnaleźć ich pełną nazwę.
3 – oznacza rozdział księgi.
5–6 – oznacza wersety. Czytamy od początku wersetu 5 i kończymy na ostatnim wyrazie przy kropce kończącej dany werset.
4. Nauczyciel zaprasza klasę do zabawy w ruletkę na Wordwall: https://wordwall.net/pl/resource/1730590/religia/s%c5%82owo-bo%c5%bce-dla-ciebie.
5. Każdy z uczniów...