Cel główny POLECAMY |
Uczeń poznaje biblijne przymioty małżeństwa |
Cele szczegółowe |
Uczeń:
|
Metody pracy |
|
Formy pracy |
|
Środki dydakyczne |
|
Część wstępna i powtórzenie wiadomości
Po powitaniu, modlitwie oraz sprawdzeniu obecności nauczyciel przystępuje do dialogu z uczniami. Można wykorzystać ćwiczenie zdań niedokończonych, które kończyło poprzednią lekcję:
Co by się stało, gdyby:
- z małżeństwa usunięto by miłość ludzką (eros)?
- z małżeństwa usunięto by miłość przyjacielską (filia)?
- z małżeństwa usunięto by miłość zdolną do poświęceń (agape)?
Sugerowane odpowiedzi uczniów będą zazwyczaj takie same: takie małżeństwa nie przetrwają. To ćwiczenie najlepiej pokaże, że miłość małżeńska ma różne odcienie, płaszczyzny, które muszą w relacji być uwzględnione jednocześnie. Pomniejszenie lub wykluczenie którejś z nich grozi rozpadem związku. Ćwiczenie jest tylko utrwaleniem i przypomnieniem poprzedniej jednostki, nie powinno zatem zająć więcej niż 5 minut.
Wprowadzenie w temat zasadniczy
Po dokonaniu powtórzenia wchodzimy z uczniami w dialog na temat różnic w tekstach przysiąg małżeńskich. Uczniowie teksty otrzymali przed lekcją w ramach metody „lekcji odwróconej”.
Przysięga, którą aktualnie składa się w Urzędach Stanu Cywilnego (małżeństwo cywilne):
Świadomy/Świadoma praw i obowiązków wynikających z zawarcia małżeństwa uroczyście oświadczam, że wstępuję w związek małżeński z (imię i nazwisko drugiej z osób wstępujących w związek małżeński) i przyrzekam, że uczynię wszystko, aby nasze małżeństwo było zgodne, szczęśliwe i trwałe.
Przysięga, którą aktualnie składa się w Kościele Katolickim (małżeństwo konkordatowe):
Ja (imię) biorę Ciebie (imię Panny Młodej lub Pana Młodego) za żonę/męża i ślubuję ci miłość, wierność i uczciwość małżeńską oraz to, że cię nie opuszczę aż do śmierci. Tak mi dopomóż Panie Boże Wszechmogący w Trójcy Jedyny i Wszyscy Święci.
Pytania:
- Jakimi przymiotnikami określisz małżeństwo cywilne na podstawie przysięgi?
- Jakimi przymiotnikami określisz małżeństwo kościelne na podstawie przysięgi małżeństwa konkordatowego?
- W czym te dwie przysięgi się różnią?
Uczniowie mieli samodzielnie w domu odpowiedzieć na powyższe pytania, katecheta zbiera teraz owoce ich przemyśleń. W rozmowie kierowanej należy szczególnie zwrócić uwagę na różnice, jakie uczniowie wynotowali na podstawie tekstów. Ta część katechezy nie powinna trwać dłużej niż 10 minut. Teksty przysięgi małżeństwa, zarówno kościelnego, jak i cywilnego, powinny być albo wyświetlone w prezentacji, albo w trakcie lekcji rozdane uczniom, aby teksty móc zestawiać ze Słowem Bożym.
Część zasadnicza
Nauczyciel, podsumowując wprowadzenie, stawia pytanie problemowe: skąd zatem takie różnice w rozumieniu małżeństwa? Dlaczego prawo cywilne i prawo kościelne różnią się w kwestii rozumienia małżeństwa?
Katecheta rozdaje uczniom karty z fragmentem: Mt 19, 3–12.
Wtedy przystąpili do Niego faryzeusze, chcąc Go wystawić na próbę, i zadali Mu pytanie: «Czy wolno oddalić swoją żonę z jakiegokolwiek powodu?» On odpowiedział: «Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich jako mężczyznę i kobietę? I rzekł: Dlatego opuści człowiek ojca i matkę i złączy się ze swoją żoną, i będą oboje jednym ciałem. A tak już nie są dwoje, lecz jedno ciało. Co więc Bóg złączył, niech człowiek nie rozdziela». Odparli Mu: «Czemu więc Mojżesz polecił dać jej list rozwodowy i odprawić ją?» Odpowiedział im: «Przez wzgląd na zatwardziałość serc waszych pozwolił wam Mojżesz oddalać wasze żony; lecz od początku tak nie było. A powiadam wam: Kto oddala swoją żonę – chyba w wypadku nierządu – a bierze inną, popełnia cudzołóstwo. I kto oddaloną bierze za żonę, popełnia cudzołóstwo». Rzekli Mu uczniowie: «Jeśli tak ma się sprawa człowieka z żoną, to nie warto się żenić». Lecz On im odpowiedział: «Nie wszyscy to pojmują, lecz tylko ci, którym to jest dane. Bo są niezdatni do małżeństwa, którzy z łona matki takimi się urodzili; i są niezdatni do małżeństwa, których ludzie takimi uczynili; a są i tacy bezżenni, którzy dla królestwa niebieskiego sami zostali bezżenni. Kto może pojąć, niech pojmuje.
Należy uczniom dać parę minut czasu za zapoznanie się z tekstem. Nauczyciel prosi, by uczniowie zaznaczyli w tekście słowa lub zwroty, które są im nieznane lub niezrozumiałe.
Zazwyczaj uczniowie pytają o następujące sprawy:
- co oznacza zwrot „oddalić swoją żonę z jakiegokolwiek powodu” – tłumaczymy, że faryzeusze pytają Jezusa o możliwość rozwodu,
- co oznacza zwrot „zatwardziałość serca” – tłumaczymy, że zwrot ten w języku biblijnym oznacza błędne myślenie, a nie brak uczuć. Decyzja o małżeństwie nie jest wynikiem tylko uczuć, ale wynikać ona powinna z roztropnego namysłu.
W komentarzu warto też uczniom wspomnieć, że tekst z Ewangelii św. Mateusza pojawi się jeszcze na przyszłej lekcji, której tematem będą tzw. przeszkody małżeńskie. Sygnalizujemy, że pojawiają się one w bardzo ogólnej formie w końcu cytowanej perykopy (od słów: „nie wszyscy to pojmują”).
Katecheta dzieli klasę na pary. Każda para powinna mieć przed sobą tekst Ewangelii św. Mateusza oraz teksty przysięgi ślubu kościelnego i cywilnego.
Uczniowie w parach mają przedyskutować następujące pytania:
- Które fragmenty nauczania Jezusa wprost zostały zawarte w słowach przysięgi małżeństwa sakramentalnego?
- Które fragmenty nauczania Jezusa zostały wykluczone z tekstu przysięgi małżeństwa cywilnego?
- Gdzie w cytowanym fragmencie Ewangelii pojawia się informacja o tym, że człowiek zmienia prawo objawione?
- Dlaczego prawo cywilne wykluczyło pewne przymioty małżeńskie?
Przewidziany czas na dyskusję w parach to 10 minut.
Podsumowanie pracy w grupach
Po pracy nad tekstami źródłowymi katecheta dokonuje podsumowania centralnej części lekcji. Do tego celu wykorzystuje tablicę, na której zapisuje efekt pracy w parach.
- Które fragmenty nauczania Jezusa wprost zostały zawarte w słowach przysięgi małżeństwa sakramentalnego?
Sugerowane odpowiedzi uczniów:
- małżeństwo jest związkiem jednego mężczyzny i jednej kobiety („stworzył ich jako mężczyznę i kobietę”),
- małżeństwo jest nierozerwalne i wierne („nie opuszczę Cię aż do śmierci”, „stają się jednym ciałem”).
- Któr...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!