Cel główny | Pogłębienie prawdy o zwycięstwie Jezusa nad śmiercią, piekłem i szatanem. Pogłębienie rozumienia znaczenia Liturgii Wielkiej Soboty |
Cele szczegółowe |
Uczeń:
|
Metody pracy |
|
Formy pracy |
|
Środki dydaktyczne |
|
Wprowadzenie
- Nauczyciel i uczniowie wspólnie odmawiają modlitwę Ojcze nasz.
- Katecheta wita się z uczniami.
- Sprawdzenie listy obecności.
- Krótkie przypomnienie wiadomości z ostatniej katechezy na temat Wielkiego Piątku.
Rozwinięcie
- Katecheta wprowadza uczniów w tematykę dzisiejszej katechezy, odczytując fragment Ewangelii we św. Jana 19, 38–42.
Złożenie Jezusa do grobu
Po tym wszystkim Józef z Arymatei, który był uczniem Jezusa, lecz ukrytym z obawy przed Żydami, poprosił Piłata, aby mógł zabrać ciało Jezusa. Gdy Piłat wyraził zgodę, przyszedł i wziął Jego ciało. Przybył także Nikodem, który po raz pierwszy zjawił się u Jezusa nocą. On przyniósł około stu funtów mirry zmieszanej z aloesem. Zabrali oni ciało Jezusa i zgodnie z żydowskim zwyczajem grzebania owinęli je w płótna wraz z wonnościami. W miejscu ukrzyżowania znajdował się ogród, w ogrodzie zaś nowy grobowiec, w którym jeszcze nikt nie był pochowany. Tam więc, ponieważ grobowiec był blisko, złożono ciało Jezusa ze względu na żydowski dzień przygotowania.
- Następuje pogadanka z uczniami. Nauczyciel religii uświadamia młodzież, że sobota była czasem szabatu, czyli świętym czasem uwielbienia Boga i dziękczynienia Mu za wyzwolenie Izraelitów spod władzy faraona. Nawet ilość kroków była w tym dniu ściśle określona, nie można było przekroczyć 1000 kroków. Dlatego w sobotę do grobu Jezusa nikt nie przybył. Nawet w piątek przed godzinami wieczornymi chciano szybko złożyć Jezusa w grobie, aby dopełnić zobowiązań wynikających ze świętowania Paschy, a w niedzielę rano dopiero kobiety z pośpiechem udały się do grobu Jezusa, aby sfinalizować wszelkie czynności związane z pochówkiem Jezusa.
- Katecheta zaznacza, że czas Wielkiej Soboty odnosi się do wydarzenia „zstąpienia Jezusa do piekieł”. Nie można tego utożsamiać ze niszczeniem piekła jako takiego przez Jezusa. Otóż zmarli od zarania dziejów: zarówno dobrzy i źli czekali w Krainie zmarłych (była postrzegana jako piekło czy też Szeol lub Hades) na przyjście Mesjasza. Zmarli byli pozbawieni oglądania Boga, jest to stan duszy analogiczny do bycia w piekle. Dopiero wyzwolenie ludzi sprawiedliwych przez Zmartwychwstałego Pana dało im możliwość osiągnięcia pełni szczęścia w Niebie. A ludzie źli nad którymi również odbył się sąd trafili do miejsca wiecznego potępienia. Jezus Zmartwychwstały ma klucze śmierci i Otchłani. On jest Dawcą życia i ostatecznie pokonał szatana, który dzierżył władzę na śmiercią, czyli diabła1.
Wielka Sobota dlatego jest nazwana Wigilią Paschalną, czyli wielkanocną, ponieważ już wtedy zaczynamy uwielbiać Jezusa, który powstał z martwych i jako pierwszy wprowadził sprawiedliwych i dobrych do Królestwa Niebieskiego.
- Katecheta zapoznaje młodzież symboliką Liturgii Wielkiej Soboty. Wieczorem zaczyna się Wigilia Paschalna, wtedy w Kościele rozbrzmiewa radosne wezwanie: Alleluja. Wigilia Paschalna składa się z 4 części, oto one:
- Liturgia Światła charakteryzuje się zapaleniem paschału na zewnątrz kościoła. Do ciemnego kościoła wprowadza się zapalony Paschał – symbol Jezusa rozpraszającego mrok śmieci i grzechu. Paschał ma wygrawerowane litery: α, Ω, ozdobne gwoździe oznaczające rany Jezusa oraz napis z aktualnym rokiem kalendarzowym,
POLECAMY
- Liturgia Słowa jest ubogacona w wiele czytań biblijnych, począwszy od stworzenia świata, poprzez wyzwolenie z niewoli egipskiej, do proroctw zapowiadających nadejście Mesjasza, aż do Ewangelii opisującej Zmartwychwstanie Jezusa,
- Liturgia chrzcielna, polega na poświęceniu wody, która będzie używana do chrztu katechumenów podczas samej uroczystości Wielkiej Soboty, jak i podczas chrztów w ciągu roku. Wierni odnawiają przyrzeczenia chrzcielne, wyznają swoją wiarę i wyrzekają się szatana. Podczas Liturgii Wielkiej Soboty można też sprawować Sakrament Bierzmowania,
- Liturgia Eucharystyczna sprawowana jest tak jak podczas niedzielnej Mszy św.
(zaleca się przedstawienie treści programowych w formie prezentacji multimedialnej).
- 5. Praca w grupach. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy i pracują nad okienkiem informacyjnym. Metoda polega na wyrażeniu sensu i pogłębieniu istoty konkretnego zagadnienia. Składa się z definicji, schematu graficznego, metafory i dialogu komiksowego (Zał. 1). Można posłużyć się materiałami pomocniczymi.
...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań magazynu "Katecheza"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Dostęp do filmów szkoleniowych
- ...i wiele więcej!