Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

31 maja 2021

NR 9 (Maj 2021)

Jakie serce ma Bóg?

16
Czas trwania 45 minut (jeśli zdalnie, to 30 minut wspólnie + 15 minut pracy indywidual­nej)
Cel główny Uczeń poznaje przymioty Serca Jezusa
Cele 
szczegółowe
Uczeń:
  • wymienia 2–3 wezwania do Serca Jezusa, 
  • powierza siebie Sercu Pana Jezusa, 
  • potrafi wymienić cechy Serca Jezusa, 
  • zna nazwę miesiąca poświęconego Sercu Jezusowemu, 
  • czerpie wzór z Jezusa w swoim zachowaniu (podaje przykład)
Powiązanie z przedmiotami
  • przyroda, język polski, zajęcia plastyczne
Metody pracy
  • gra dydaktyczna, 
  • ilustracja plastyczna, 
  • elementy Kett-Metody (układanie obrazów), 
  • metoda eksponująca, 
  • gra interaktywna, 
  • film, 
  • rozmowa kierowana
Środki dydaktyczne
  • obraz Serca Jezusa/prezentacja Genially (załącznik 1), 
  • nauczyciel i każdy uczeń: koraliki, kamyki, klocki – do ułożenia serca, 
  • zdjęcie lub rysunek przedstawiający siebie, 
  • krzyż lub obrazek z Jezusem,
  • wstążka lub kawałek sznurka, 
  • żółta kartka lub 6 pasków z niej wyciętych (może też być biała), 
  • kartki z wezwaniami z Litanii do Serca Pana Jezusa, 
  • kartka z bloku lub karta pracy potrzebna do wykonania ilustracji plastycznej (załącznik 2), 
  • chmura wyrazowa SERCE (załącznik 3),
  • kostki do gry, 
  • interaktywne prezentacje: rzuć i rysuj (załącznik 4) oraz znajdź parę (załącznik 5), 
  • film, 
  • dodatek – prezentacja przygotowana w Canvie ilustrująca wezwania z litanii do Serca Jezusowego 


Przygotowanie zajęć: 
Ważne, by uczniowie mieli przygotowane materiały, tj. koraliki, kamyki, klocki do ułożenia serca, zdjęcie lub rysunek przedstawiający siebie, krzyż lub obrazek z Jezusem, wstążkę lub kawałek sznurka, żółtą kartkę lub 6 pasków z niej wyciętych (może też być biała)

Wstęp 

POLECAMY

  • Witam uczniów – zapraszam do modlitwy: Akt Miłości: Boże, choć Cię nie pojmuję…
  • Po czynnościach wstępnych organizuję zajęcia. Pytam uczniów, czy mają przygotowane materiały – dzieci je układają z boku na swoich ławkach (jeśli lekcja jest przeprowadzana zdalnie, to w miejscu, w którym pracują).
  • Włączam rzutnik (udostępniam ekran) i wyświetlam slajd nr 3 (organizm ludzki).
  • Następnie prowadzę z uczniami krótką rozmowę dotyczącą organizmu ludzkiego – ważne, by zwrócić uwagę dzieci na serce. Można podpowiedzieć zagadką: To nie jest młotek, a ciągle stuka, a kto chce to znaleźć, niech w sobie szuka…
  • W dalszej części dzieci słuchają bicia serca (patrz prezentacja), mogą też posłuchać własnego – położyć rękę w miejscu serca i wyczuć jego bicie.
  • Przechodząc do następnego slajdu, rozmawiam o skojarzeniach związanych z sercem (można posłużyć się chmurą wyrazową, patrz: prezentacja lub załącznik 3).

Aktywizacja – wspólne budowanie serca i poznawanie krok po kroku wezwań z Litanii do Serca Jezusowego [dalsza część z wykorzystaniem prezentacji genially lub/i eksponując materiały przygotowane przez siebie: układane na podłodze, kładzione na stole, wyświetlane na ekranie, wieszane na tablicy (jest tutaj duża dowolność – wszystko zależy, czy jest to lekcja zdalna, czy stacjonarna)]. Na zdalnej najpierw pokazujemy prezentację (omawiając i zatrzymując udostępnianie ekranu i dając dzieciom chwilę czasu na ułożenie np. serca, pokazawszy wcześniej, jak to zrobić). W szkole można robić to na podłodze lub na ławkach.

  • Stawiam pytanie: Jakie jest Serce Boga?
  • Eksponuję obraz Serca Jezusowego.
  • Krótko opowiadam o poszczególnych Jego elementach: że jest to Serce, które bardzo umiłowało; korona cierniowa to zranienie naszymi grzechami; promienie oznaczają to, że Pan Jezus chce dotrzeć do każdego; rana – po przebiciu włócznią na krzyżu.
  • Dla większego zrozumienia wyświetlam dzieciom film, który pokazuje, że Serce Jezusa jest źródłem miłości, która płynie z krzyża – link do filmu: https:/...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy