Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia z pomysłem

16 lipca 2020

NR 4 (Lipiec 2020)

Efekt pierwszej lekcji

21

Każdy wie, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze! Dla nauczyciela najlepszym momentem, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie, jest pierwsza lekcja po wakacjach. Pierwsze zajęcia kojarzą nam się przede wszystkim z zasadami, jakie będą obowiązywać na lekcji oraz przedmiotowym systemem oceniania. Tylko czy to odpowiednia droga do wywarcia dobrego, pierwszego wrażenia? Czy my, spotykając się z nowym przełożonym, chcielibyśmy usłyszeć o tym, co wolno, a czego nie wolno i za co będziemy oceniani? Czy raczej chcielibyśmy się poznać, nawiązać pozytywne relacje, które zaprocentują w przyszłości? Każdy zbierze to, co zasieje, dlatego, choć przekazanie jasnych reguł obowiązujących na lekcji jest ważne, warto, aby głównym celem pierwszej lekcji było zaciekawienie ucznia i nawiązanie pozytywnej relacji. 

Po pierwsze, przygotuj się! Złym pomysłem jest udanie się na pierwszą lekcję bez konkretnego planu. Przy opracowywaniu scenariusza zajęć nauczyciel powinien wziąć pod uwagę wiek uczniów oraz to, czy lekcja odbywa się z nową klasą, czy z taką, którą już dobrze zna. Jeśli to możliwe, dobrym pomysłem jest opuszczenie szkolnych ławek. Może w klasie jest dywan? A może akurat szkolna aula jest wolna? Możemy też ustawić krzesła w krąg. Pokażmy uczniom, że interesujemy się nimi jako osobami, ciekawi nas, skąd są, jak się czują i co myślą. 

Poznajmy się! Na pierwszych zajęciach z nową grupą początek lekcji warto przeznaczyć na poznanie imion uczniów. Jeśli pierwsza lekcja jest z uczniami, których znamy, możemy poprowadzić zabawę integrującą. Moimi ulubionymi zabawami na poznanie imion są:

POLECAMY

  • Jestem… przyniosłam ze sobą…
    Zabawę zaczyna nauczyciel, mówiąc: Jestem Pani Jola, przyniosłam ze sobą jagody. Rzecz, którą wymyślamy, musi zaczynać się od pierwszej litery naszego imienia. Następna osoba powtarza wcześniejsze wypowiedzi i dodaje swoją. Zabawa pozwala szybko zapamiętać imiona, ale również ćwiczy pamięć. Zabawa na pewno wprowadzi na zajęcia radosną atmosferę. Gdy uczniowie się znają, mogą wymyślać gesty, które należy powtórzyć. 
     
  • Kłębuszek przyjaźni
    Do przeprowadzenia zabawy będziemy potrzebować kłębka wełny. Nauczyciel zaczyna zabawę. Trzymając początek kłębka, rzuca go do wybranej osoby i mówi: Jestem Pani Jola, lubię swoich uczniów. Kolejny uczeń, nie puszczając nitki, mówi swoje imię, co lubi i rzuca kłębek następnej osobie. Gdy kłębek dotrze do ostatniego ucznia, zaczyna się trudniejsza runda polegająca na zwijaniu nitki. Każdy uczestnik w odpowiedniej kolejności odrzuca kłębek do osoby, od której go dostał, powtarza jej imię i to, co dana osoba lubi. Zabawa na pewno zaciekawi uczniów, wywoła dużo śmiechu i pozytywnych uczuć. 

Zasady dyscypliny! Nauczyciele (zwłaszcza młodzi) często obawiają się problemów związanych z dyscypliną. Moim zdaniem, w czasie lekcji ważne są nie tylko reguły porządkujące sposób zachowania, ale także wspomniana wcześniej relacja na linii nauczyciel–uczeń. Relacje te na samym początku mogą być trudne. Uczniowie badają, testują nauczyciela, jednakże chcą wiedzieć, czego się od nich wymaga. Nie czują się dobrze, gdy nauczyciel próbuje wejść w rolę kumpla, ale także wtedy, gdy dystans między uczniem a nauczycielem jest zbyt duży. Możemy przedstawić uczniom zasady zachowania podczas lekcji lub wypracować je razem z nimi, np. w ramach klasowego kontraktu. Wspólne stworzenie kontraktu sprzyja integracji zespołu oraz sprawia, że uczniowie czują, że ich opinia jest ważna dla nauczyciela. Uczniowie chętniej będą przestrzegali tych zasad, które sami przedyskutowali i zapisali, niż tych, które z góry zostały im narzucone. Wstępem do ustanowienia zasad zachowania może być fragment Pisma Świętego Mt 13, 31–32. Inną przypowieść im przedłożył: «Królestwo niebieskie podobne jest do ziarnka gorczycy, które ktoś wziął i posiał na swej roli. Jest ono najmniejsze ze wszystkich nasion, lecz gdy wyrośnie, jest większe od innych jarzyn i staje się drzewem, tak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań magazynu "Katecheza"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Dostęp do filmów szkoleniowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy